Wednesday 26 September 2018

MAINAN JIN

Assalamualaikum.

Tajuk : Mainan Jin

Bercerita bab orang ada sakit mistik ni memang mistik.. Apa tu ayat pusing-pusing. Hahhahhaa...

Sakitnya macam kita bawa kereta ke bengkel pomen. Macam bawa handset rosak ke kedai telefon dan seperti membawa tv rosak untuk dibaiki. Apa yang mistiknya? Hihihihihi..

Haih kereta masa di rumah bukan main susah nak dihidupkan. Signal pun tak menyala. Sampai di bengkel pomen, aihhh tiba-bila ok pulak... Sama juga handset rosak, sampai di kedai baiki telefon, elok pulak. Tadi bukan main lagi kejap on kejap off. Mistik kan? Sampai situ sampai kita ketuk handset kat tapak tangan nak bagi off. Haih, ok pulak. Sampai Cina tukang baiki telefon tu hairan laa. Lu gila kaa, dia tanya. Talak laa tokey, ini telefon laa gila. Pulak dah.. Geleng kepala tokey Cina tu.. Hihi.

Bukan sekali dua pulak tu berlaku. Pernah ke sahabat alami perkara yang pokcik sebutkan di atas tu? Rasanya, ramai alami perkara yang sama. Mari kita mistikkan diri ramai-ramai. Tak ada laa pokcik rasa janggal sangat. Hahhahahhaha..

Begitu juga dengan orang yang alami sakit misteri berkaitan dengan jin. Tak kira laa saka, sihir atau gangguan biasa. Ada kalanya, apabila kita sampai di satu-satu tempat untuk berubat, tiba-tiba elok saja. Haih, lega dah aku. Tadi bukan main lagi sakit sampai berguling-guling.

Jin ni ada sesetengahnya macam manusia yang takutkan jarum. Sakit gigi, sakit kepala, sakit badan habis semua ketika di rumah. Nampak jarum terus elok. Yang bestnya kita pulak cakap kat doktor, tak payah laa suntik bagi ubat telan sajalah. Rasa ok dah sikit ni. Haih, ada ke pernah buat macam tu? Hihihihihi.

Sama juga dengan keadaan apabila dirawat. Ada kalanya, perawat rawat kosong sahaja. Jin yang cerdik akan tinggal di luar rumah perawat. Yang lagi advance bertenggek atas pokok kelapa sambil anyam ketupat buat hilangkan boring menunggu si sakit tu keluar dari rumah perawat... Pesakit keluar saja rumah, slow je jin tu follow. Follow ikut belakang laa. Jin pun tak rakus. Siapa yang rakus tu, atas sikit pada jin laa tu. Kakakkakkakkakkaa. Jangan marah, gurau.. Maksudnya sampai di rumah barulah jin tu naik atas belakang ke, hisap darah ke. Kan.. Itu maksudnya....

Jadinya kalau rasa ok je di rumah perawat, jangan rasa gangguan dah selesai. Sabar. Bawak bertenang. Kalau rajin, mengaji ke atau dengar ruqyah ke, kalau baru buka alQuran dah menguap macam badak air, kalau dengar ruqyah rasa tak selesa, rasa berdebar, gelisah, panas dan sebagainya, maksudnya masalah itu tak selesai lagi. Jadinya eloklah berubat..

Setahu pokcik, jin kamikaze hanya jin yang dihantar atau dengan kata lain berkaitan dengan sihir. Jin tu bukan bermaksud dia terer ke apa, maksudnya dia takut dengan tuannya. Balik kena luku kepala pulak. Baik tunggu situ. Lagi satu, jin ni kalau bab janji yang tak elok memang diorang taat sangat. Jin disuruh dan dituntut taat dengan Allah, kalau taat dengan manusia tu memang lain sangat laa kan. Ada laa tu kan.. Salah satunya nak bagi kita lalai, syok, bangga, rasa hebat dengan macam-macam kelebihan kononnya. Apabila datang yang haq, sayonara laa juga kan...

Alhamdulillah pada pesakit yang dikurniakan kesembuhan oleh Allah. Kepada pesakit yang sedang mencari jalan penyelesaian, jangan putus asa dengan rahmat Allah. Sentiasa dekatkan diri denganNya. In shaa Allah, Allah tidak akan menghampakan kekasihNya. In shaa Allah.. Moga Allah memberikan ehsanNya kepada sahabat yang sedang menerima ujian daripadaNya.

Cuma satu saja, dah elok dengan izinNya,maka sentiasalah ingat akan Allah dan nikmat kesihatan yang dikurniakan oleh Nya.. Jangan trauma, dah tak ada gangguan pun kita masih lagi fobia dengan kenangan silam. In shaa Allah, moga kita semua dalam lindunganNya. Aamiin. Wallahuaklam. Salam hormat dan santai malam semua. Wassalam...


No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.