Tuesday 16 July 2013

MALAM YANG PANJANG ( PART 24 )

     
         Biru kuangkat ke atas katil..Keadaannya betul-betul amat lemah. Badannya seolah-olah sudah lumpuh dan tidak berfungsi..Aku dapat rasakan suhu badannya amat panas..Biru demam agaknya.. Aku memberinya air minuman akan tetapi ia hanya melihat sahaja air tersebut seolah-olah tidak bernafsu untuk meneguk air minuman tersebut. Makanan yang aku sediakan juga tidak dijamah olehnya.. Hatiku kini bertambah risau akan keadaan Biru.. Oleh sebab badannya yang terlalu panas maka aku pun terus mencari tuala dan direndamkan tuala itu ke dalam air batu. Aku berharap dengan usaha yang dilakukan itu sedikit sebanyak boleh melegakan keadaan panas badannya. Badannya telah aku selimutkan dengan tuala yang basah itu..Setelah itu, aku tinggalkan Biru di dalam bilik keseorangan untuk berehat.
            Setelah aku membiarkannya bersendirian di dalam bilik buat beberapa ketika aku pun melihat keadaannya kembali. Keadaan Biru masih lagi tidak berubah.. Ia masih lagi lemah..Mulutnya mula berbau kerana sudah lama tidak menjamah walaupun sedikit makanan. Aku menyuapkan air ke dalam mulutnya agar hilang dahaganya.. Begitu siksa Biru meneguk minuman itu,,Air minuman banyak yang terkeluar dari mulutnya berbanding yang dapat ditelannya..Terketar-ketar Biru memanggungkan kepala apabila aku menyuapkan air kepadanya. Walaupun Biru hanya meminum sedikit air namun hatiku berasa agak lega..Tambahan pula ia mula mengerak-gerakkan badanya..Apa-apa pun aku tidak pasti sama ada ia menggerakkan badannya kerana beransur baik ataupun berasa rimas kerana aku menyelimutkannya dengan kain tuala.

                Malam menjelang tiba.. Aku melihat Biru bergerak ke kiri dan ke kanan seolah-olah tidak selesa dengan keadaannya. Sesekali aku terdengar rengekan suaranya yang seolah-olah mengaduh kesakitan. Dalam keadaan mengantuk sekalipun, aku akan tetap bangun dan melihat keadaannya apabila aku mendengar suara Biru.. Apabila aku rasakan tuala yang membalut badannya sudah kering, aku akan terus ke dapur untuk membasahkannya. Harapanku ialah Biru akan sembuh dan bermain dengan cerianya seperti biasa.. Setelah membalutkan badannya dengan tuala yang basah, aku mula merebahkan kepalaku untuk tidur semula.. Ketika itulah aku mendengar Biru mula terbatuk tidak berhenti-henti.. Serentak dengan itu ia telah muntah dengan banyaknya..Dalam muntahnya aku hanya dapat melihat air yang jernih dan tidak mengandungi sisa makanan..Mungkin kerana ia tidak menjamah makanan sejak siang tadi.. Setelah itu batuk dan muntahnya silih berganti..Perasaan risau mula bersarang dalam hatiku.. Bersabarlah Biru, semoga siang akan membawa sinar bahagia...Tabahkan hatimu sayang..Aku sendiri seolah-olah tidak sabar menantikan hari esok... Semoga dirimu dapat menempuh malam yang panjang ini.....


No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.