Tuesday 16 July 2013

KISAH BIRU BERMULA ( PART 3 )

                " Kenapa pak cik tengok  monyok jer," kata pak cik Hussin. Aku masih berdiam diri sambil mengumpul kekuatan untuk memulakan bicara. " Aaah, kalau cerita pun tak siapa yang boleh tolong," kata hatiku yang sememangnya masih berasa ragu-ragu untuk menceritakan hal yang sebenar.

       " Selalunya, nampak ceria jer. Mesti ada apa-apa ni. Ker kena marah dengan bos? Hehehehe," pak cik Hussin cuba untuk meneka dalam kesamaran sambil bergurau denganku. Aku tetap membisu. Perlakuan aku membuatkan pak cik Husin berasa bersalah dan menjadi tidak menentu. Kasihan pula aku  melihat keadaan pak cik Hussin.
 

       Aku terus menceritakan hal yang sebenar. Pak cik Hussin hanya tersenyum dan mengangguk-anggukkan kepalanya. " Laa, kenapa tak bagi tau tadi. Kebetulan, kucing pak cik baru jer beranak," kata pak cik Hussin. Hatiku mula berbunga. Aku berharap pak cik Hussin akan memberikan salah seekor daripada kucingnya kepadaku. " Kucing pak cik, cantik. Matanya warna biru," tambah pak cik Hussin. Aku terus memasang angan-angan. 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.