Tuesday 16 July 2013

FAKTOR USIA ( PART 22 )

     
        Selang beberapa hari selesailah segala urusan yang berkaitan dengan perkahwinan adikku itu.. Masing-masing mula terasa kepenatan yang sebelum ini tidak diendahkan semata-mata ingin menjayakan upacara yang telah dirancang.. Pantang ada masa terluang, ada sahaja yang melelapkan mata.. Tidak kira di dapur, di ruang tamu mahu pun di ruang beranda..Maklumlah saudara maraku bukannya muda remaja lagi.. Itupun aku amat bersyukur kerana mereka sudi datang untuk menolong ibuku yang hanya sebatang kara terdampar di bumi Pahang yang serba indah dan permai ini. Bermacam-macam gelagat dapat aku perhatikan.. Adatlah, yang muda selalunya akan menjadi mangsa.. Mereka akan disuruh memijak dan memicit mak-mak saudara mereka..Nasiblah....
 

            Mungkin kerana faktor usia, ada dalam kalangan mereka mengalami demam yang agak teruk.. Aku mula risau kerana kebiasaannya kucing mudah terkena jangkitan kuman yang dibawa oleh manusia.. Tambahan pula, Biru suka bermain dan berlari di celah-celah mereka..Mungkin Biru ingin menunjukkan bahawa ia lebih gagah dan muda daripada bapa dan emak saudaraku..Lebih-lebih lagi, sebelum ini Biru lebih banyak mengurungkan diri kerana rimas dengan bilangan orang yang ramai dan menyebabkannya tidak selesa. Inilah waktunya untuk membalas dendam...Biru berlari dan bermain sepuas-puasnya di celah-celah saudaraku yang terdampar kepenatan.. Masing-masing seakan-akan membiarkan perlakuan Biru itu..Mungkin kerana keletihan ataupun tidak mahu aku terasa hati, aku pun tidak tahu.....

          Setelah dua hari berlalu, keadaan demam saudaraku itu menjadi semakin teruk sehinggakan terpaksa berselimut dan memakai baju yang agak tebal untuk menghilangkan kesejukan yang amat sangat. Situasi ini sudah tentulah membimbangkan aku..Aku bukannya bimbang akan saudaraku itu tetapi kerisauanku lebih tertumpu kepada kesayanganku iaitu Biru..Saudaraku itu sudah tentulah akan mencari jalan untukk menyembuhkan demamnya.. Apa yang akan terjadi sekirannya demam itu terjadi kepada Biru.. Aku mungkin terpaksa bergegas untuk pulang ke Kuantan sekiranya perkara itu terjadi...Namun di dalam hati aku berdoa semoga Biru dilindungi oleh-Nya... Selebihnya sebagai hamba yang lemah, kita perlulah bersedia dan bertawakal seandainya sesuatu terjadi kerana dunia ini hanyalah sebuah pentas pinjaman...............................

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.