Tuesday 16 July 2013

BIRU KE LANGKAWI ( PART 10 )

                 Aku sedar Biru tidak selesa dengan keadaannya sekarang. Oleh itu, aku mengambil keputusan untuk pergi ke rumah tok saudaraku di Langkawi setelah berada di Perlis lebih kurang dua minggu. Ibu saudaraku berasa hairan dengan keputusanku itu. Kebiasaannya, aku akan tinggal lebih lama di kampung. Selalunya aku hanya akan pergi ke Langkawi setelah berada di kampung lebih kurang tiga atau empat minggu. Walau bagaimana pun, aku berjanji akan pulang ke kampung semula sebelum balik ke Kuantan. Sudah tentu, Biru amat senang dengan keputusanku.

          Biru amat leka melihat aku mengemas pakaian dan bersiap-siap untuk bertolak. Mungkin ia tertanya-tanya ke mana pula kami akan pergi. Apabila aku mula mengangkat beg pakaian, Biru sudah mula menggesel-geselkan badannya pada kakiku. Aku meletakkan semula beg pakaianku lantas mendukung Biru.Aku mengucupnya dengan penuh kasih sayang seraya berkata, " Biru nak ikut tak? Hari ni kita nak ke Langkawi." Biru seolah-olah mengerti apa yang  aku ungkapkan. Pegangannya padaku semakin erat seakan ingin segera ke sana. Bersedialah, Biru. Janganlah mabuk laut pula nanti.


       Perjalanan dari Kampung Padang Siding ke Kuala Perlis hanya mengambil masa 20 minit. Setelah menyewa tempat untuk menyimpan keretaku, aku terus menemui bapa saudaraku yang kebetulan bekerja sebagai agen   menjual tiket di sana. Segala urusan berjalan dengan lancar. Seperti biasa, Biru tetap tenang meskipun ramai orang yang berada di jeti tersebut. Ada juga kanak-kanak yang menunding jari sambil memberitahu ibu mereka aku mendukung seekor kucing. Setelah ketibaan bot untuk ke Langkawi, aku melangkah dengan berhati-hati kerana masih lagi mendukung Biru. Di dalam bot, Biru terus duduk di ribaanku dengan tenang. Ada beberapa orang yang datang kepadaku dan bertanya tentang Biru. Mereka berasa hairan kerana aku tidak meletakkan Biru di dalam sangkar. Ada juga yang bertanya bagaimana sekiranya Biru membuang air di dalam bot itu. Aku hanya tersenyum.. Aku tidak salahkan mereka. Memang  mereka tidak tahu siapakah Biru..............


No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.