Monday 22 July 2013

HARAPAN BERBUNGA ( PART 27 )


     Aku terus keluar dari bilik itu diikuti oleh isteriku..Perasaanku kini semakin tenang apabila melihat keadaan Biru yang mengangkat kepalanya sebelum aku keluar.. Aku cukup bersyukur kerana selamat sampai ke klinik tersebut.. Aku mungkin tidak dapat memaafkan diri ini seandainya terjadi apa-apa kepada Biru di sepanjang perjalananku tadi. Aku dan isteri keluar dari klinik itu dengan perasaan yang puas.. Perbualan kali diselang selikan dengan gelak ketawa dan gurau senda.. Perasaan bimbang akan keselamatan dan kesihatan Biru seolah-oleh dapat dibuang jauh-jauh..Begitu tenang hati kami berdua.. Kuharapkan keadaan ini akan berkekalan sehingga Biru dibenarkan keluar dari klinik itu...

       Perutku mula berkeroncong kerana tidak sempat untuk menjamah makanan pagi tadi..Tambahan pula, aku lebih mengutamakan keselamatan Biru daripada perutku..Kini, setelah aku rasakan keadaan dan perasaan yang tenang, perutku mula menunjukkan belangnya. Rupa-rupanya isteriku juga mengalami keadaan yang sama. " Selamat tinggal, Biru.. Berehatlah secukupnya," bisik hatiku sebelum memulakan perjalanan.. Kami terus menuju ke sebuah restoran yang terletak tidak jauh dari situ.. Pelbagai juadah menarik yang disediakan di situ sehinggakan membangkitkan seleraku yang tumpul pada pagi tadi..

       Seperti kebiasaan, isteriku yang akan menyediakan hilangan.. Beliau sudah tahu makanan kegemaranku.. Aku tersenyum bangga kerana isteriku terus bangun untuk mengambil makanan tanpa bertanyakan kepadaku terlebih dahulu.. Begitu berselera aku makan.. Perbualan kami hanya berkisar tentang majlis perkahwinan adikku yang baru dijalankan.. Karenah tetamu yang datang ke kenduri itu menjadi topik perbualan utama.. Sesekali aku ketawa apabila isteriku menceritaka peristiwa yang mencuit hati dalam majlis tersebut.. Terhibur juga hatiku mendengar celotehnya.. Setelah selesai menjamu selera, aku terus memecut kereta untuk pulang ke rumah.. Aku tidak sabar-sabar untuk sampai ke rumah..Sesampainya di Permatang Badak, aku menerima panggilan telefon dari klinik tersebut...Hatiku mula berdebar-debar..Aku mula tidak keruan.. " Apa yang telah berlaku?" hatiku mula berbicara.. Tiada jawapan yang pasti sehinggalah aku mengangkat panggilan telefon tersebut... Adakah................

        

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.