Tuesday 9 May 2017

MENIPU JIN

Image result for assalamualaikum image

Lama tak buat cerita jadi kebetulan ada free sikit ni pokcik taip laa mohong-mohong. Ingat tak kisah seorang budak demam haritu? Nak dijadikan cerita demamnya kebah dengan izin Allah keesokan harinya. Malam tu jugak pokcik ikhtiarkan pagar rumahnya.

Alhamdulillah juga tak ada lagi kedengaran bunyi di atas atap dan sebagainya. Bilik anaknya juga tidak lagi ditakuti oleh anak-anak hamba Allah ni. Depa dah berani tidur di bilik itu. Depa dua beradik juga dah boleh tidur dengan lena. Akan tetapi kedamaian dan ketenteraman depa tak lama. Berselang seminggu lebih kurang, pokcik dihubungi lagi.

Haih apa pulak tak kena. Adakah pagar bocor? Nak kata pagar bocor pun dah tak dak kedengaran bunyi pelik-pelik di luar rumah. Nak kata ada gangguan yang tak habis dalam rumah tu, pokcik dah check beberapa kali. Tak tahu laa kalau ada terlepas pandang. Kita kan manusia biasa sahaja.

Kata hamba Allah tu anaknya seorang tidak dapat tidur malam. Diganggu dan seakan-akan nampak penampakan dalam biliknya. Haih maii mana pulak kali ni. Suka-suka saja masuk. Bocor kaa pagar baru--baru ni? Akan tetapi hairan juga sebabnya anak perempuannya dulu juga pokcik ikhtiarkan. Depa tidur sebilik tapi tak dak pulak nampak apa-apa.

Pasaiii apa sorang saja dok nampak? Maiii dalam fikiran pokcik bahawa gangguan yang anak hamba Allah ni nampak sebabnya ada jin dalam badannya. Apabila pokcik check, jin ni duduk pada matanya. Wallahua'lam. Haih patut pun nampak bukan-bukan. Ada dalam diri budak tu rupa-rupanya. Dia dapat benda tu dari sekolahnya. Tak tahulah, sekolah banyak jadi tempat penternakan hantu pulak laa ni. Patut pun banyak kejadian histeria.

Dah ikhtiarkan buat kali kedua budak ni maka pokcik pun muhasabah diri. Melihat kembali dan merenung kembali apa yang tak kena. Yaa laa alhamdulillah budak tu selepas ikhtiarkan dia sehingga ke hari ini. Namun, kejadian ni setidak-tidaknya mengajar pokcik untuk menilai kembali apa yang tak kena. Setelah berpusing-pusing kepala otak, maka pokcik rasa pokcik dan jumpa jawapannya.

Rupa-rupanya pokcik terlepas pandang untuk ikhtiar tutup balik laluan yang pokcik buka semasa ikhtiarkan budak tu. Katanya laluan ghoib tu akan tertutup kembali selepas 40 hari rawatan atau tarikh dibuka ketika rawatan. Wallahua'lam. Apa pun, pada kali ni pokcik ikhtiarkan tutup kembali rongga ghoibnya yang terbuka. Selain itu, pokcik juga ikhtiarkan untuk pulih semula semangatnya. Sebabnya budak lemah semangat mudah didekati makhluk ghoib ni.

Pokcik juga dapat satu lagi pengajaran, seandainya makhluk tu berada dalam tubuh badan, depa boleh masuk juga ke rumah sekalipun kita dah ikhtiarkan pagar rumah tersebut. Wallahua'lam. Sehingga kini selepas ikhtiar kali terakhir haritu, rumah tersebut masih aman dan tiada lagi gangguan. Mudah-mudahan keadaan ini berkekalan. Bukan apa, haritu pun pokcik ikhtiarkan satu keluarga. Penat juga badan tua pokcik ni. In shaa Allah.

Sekian sahaja perkongsian pada kali ni. Maaf andai ada tersalah kata dan sebagainya kerana pokcik bukanlah seorang yang petah dan bijaksana dalam berkata-kata. Pokcik juga bukanlah yang terbaik kerana masih terlalu kerdil dan hanya mengharapkan ehsan Allah semata-mata. Moga Allah permudahkan segala urusan kita. Moga kita semua dalam lindunganNya. Moga berjumpa lagi. Wallahua'lam. Salam hormat.