Saturday, 6 June 2020

KELIBAT ARWAH SUAMI


بِسْـــــــــمِ اَللّهِ الرّحْمن الرّحيم
السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Sahabat yang dihormati;

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah atas nikmat kesihatan yang diberikan oleh-Nya. Doa buat kaum muslimin dan muslimat yang sakit dan diberikan ujian oleh Allah semoga cepat sembuh dan mudah beribdah kepada-Nya. Kali ini Encik Omar akan kongsikan satu lagi kisah. Kisah kali ini melibatkan seorang ibu tunggal di Mentakab Pahang.

Kisah bermula apabila pokcik berjumpa dengan seorang sahabat lamanya di sebuah kedai. Oleh sebab dia mengenali pokcik, maka dia bercerita tentang sahabatnya itu dan meminta pokcik usahakan hamba Allah itu. Menurutnya si pesakit berada di Mentakab kerana bekerja di sana dan susah untuk datang berjumpa dengan pokcik.

Soalan pokcik yang biasa, adakah dia sudah berusaha secara berdepan dengan mana-mana perawat? Tambahan pula, setahu pokcik di Mentakab ada Pusat Perubatan Darul Shifa. Pokcik ingin meminta maaf kepada sahabat-sahabat yang lain kerana setakat ini pokcik suka mengesyorkan pusat perubatan itu kepada pesakit kerana mahar yang dikenakan adalah seikhlas hati. Wallahua’lam.

Banyak yang kami bualkan pada malam itu namun kesimpulannya si sakit masih lagi mengalami gangguan yang sama. Serba salah juga pokcik nak menolak permintaan sahabat ini kerana sudah lama pokcik mengenali beliau. Jadinya, sekali lagi pokcik TERPAKSA usahakan hamba Allah itu secara jarak jauh. Pada awalnya si sahabat ini ingin memberikan nombor telefon pokcik kepada ibu tunggal itu namun seperti biasa pokcik memohon maaf dan menegaskan bahawa pokcik hanya akan usahakan sekiranya dia menjadi orang tengah antara pokcik dan si sakit.

Pokcik tak mahu berkongsi secara terperinci tentang perawatan yang dilakukan pada malam itu namun menurut sahabat pokcik yang ditemui beberapa hari kemudian si ibu tunggal itu sudah sembuh daripada sakitnya seizin Allah. Dia ucapkan ribuan terima kasih kepada pokcik atas ikhtiar yang dibuat...Menurutnya lagi, si sakit itu memang sebelum ini selalu nampak kelihat arwah suaminya. Ketika solat, dia akan berasa dan nampak dengan ekor matanya arwah berada di sebelah.

Selain itu, pada malam, ketika dia nak keluar dari rumahnya untuk ke mana-mana, dia akan nampak arwah berada di kerusi di halaman rumahnya. Boleh kata si sakit ini walau bagaima cara sekalipun, dia terpaksa memberanikan diri untuk keluar... Kalau tidak, urusan yang TERPAKSA dilakukan pada sebelah malam sama ada pergi ke kedai, rumah jiran atau sebagainya tidak dapat dilakukan.

Si sakit ini mengenali arwah ketika dia sedang menjanda.. Arwah bukanlah orang muda tetapi umurnya agak lanjut. Sesuatu kepelikan berlaku pada awal perkenalan mereka. Sebaik sahaja mengenali arwah, dia terus dibawa ke sebuah tempat. Dia hanya mengikut seperti dipukau. Rupa-rupanya, dia dibawa ke rumah tok kadi dan terus menikah. Hahhahahhaha... Jodoh agaknya. Kalau tidak pun, dibodohkan. Wallahua’lam.

Apabila balik ke rumahnya barulah dia sedar bahawa dia telah menikah dan secara rasminya menjadi isteri kepada orang tua itu. Katanya lagi, orang tua itu sudah mempunyai isteri yang ramai dan kerjanya menipu, berjudi dan sebagainya. Dia tidak bekerja dan mengharapkan duit si isteri yang dinikahinya untuk menanggung kehidupannya.. Nampak seperti cerita dalam filem tetapi itulah yang sebenarnya telah terjadi dan memang berlaku dalam masyarakat kita di luar sana.

Namun, manusia tidak boleh menongkat langit. Apabila tiba masanya pastu kita akan dijemput untuk menemui Sang Pencipta. Dia akhirnya telah meninggal dunia. Dia begitu susah untuk menghembus nafasnya yang terakhir. Begitu azab ketika berhadapan dengan sakaratul maut. Banyak amalan yang bertentangan dengan agama dikatakan  diamalkan olehnya. Setelah si suaminya itu meninggal dunia, barulah si sakit ini mengalami pelbagai kejadian aneh.

Dia akan gatal di seluruh tubuhnya ketika berada di dalam rumah itu. Keluar sahaja dari rumah, gatalnya akan hilang... Lama dia menanggung dan berubat di hospital mahupun berjumpa bomoh. Ketika gatal datang menyerang ia akan menyerang bahagian dada menyebabkan dia tidak boleh bernafas. Setelah itu, bahagian perutnya akan kejang dan keras apabila sakit menyerang bahagian perut pula.. Ketika itu, dia terpaksa memandu ke hospital atau klinik dalam keadaan tidak boleh bernafas dan kejang pada bahagian perut..

Oleh sebab sudah terlalu lama menanggung dan berulang-alik ke hospital, dia mencuba pula rawatan tradisional atau Bahasa kita, berubat kampung.

Bermacam-macam pengalaman ditempuhinya dan dirasai olehnya sepanjang dia berubat. Sebab itulah kepercayaannya terhadap rawatan alternatif ini semakin pudar. Pernah dia dibawa oleh seorang sahabatnya berjumpa dengan seorang bomoh dari seberang.Memang lain macam rawatannya apabila mengetahui dia janda. Mula-mula urut kaki, lepas itu urut tangan dan usap tangan. Alhamdulillah dia sedar dan memberitahu bomoh itu, dia period. Dia terselamat dari bomoh itu dan terus mengajak kawannya balik.

Begitulah sebahagian daripada kisah hamba Allah dari Mentakab yang pokcik usahakan dari jarak jauh itu . Pokcik kongsikan sebagai pengajaran dan ikhtibar buat semua. Pokcik bukan bertujuan nak mengaibkan sebab sahabat semua tidak tahu pun siapa watak yang pokcik kongsikan ini. Moga peroleh manfaat dan jadikan panduan ketika hidup dan mencari penyelesaian masalah dengan cara yang betul dan diredhai Allah.

Sebelum pokcik menutup kisah ini, pokcik akan lampirkan suatu pendapat tentang BIDAAH yang sering menjadi pertikaian terutama dalam bab rawatan.

Imam Syafie membahagikan bidaah kepada dua jenis, iaitu bidaah dipuji dan bidaah dikeji, iaitu apa yang selari dengan sunnah, maka ia dipuji, manakala perkara yang bertentangan dengannya, maka ia dikeji. Malah ramai ulama yang bersetuju dengan pendapat yang diutarakan oleh Imam Syafie seperti Imam Ibnu Abd al-Barr dalam kitabnya, al-Istizkar; Imam Ghazali (Ihya’ ‘Ulum ad-Din) dan Imam Nawawi (Tahzib al-Asma’ wa al-Lughat).
Bidaah hasanah ialah perkara atau amalan baharu yang tidak ada contoh daripada Nabi Muhammad SAW tetapi ia mempunyai dalil yang umum atau tidak bertentangan dengan syarak, manakala bidaah dhalalah pula ialah perkara atau amalan baharu yang tidak ada contoh daripada Baginda serta tidak mempunyai dalil yang umum atau bertentangan dengan syarak.

Pahala amalan sunnah

Muhadir berkata, walaupun ada golongan yang menolak pendapat mengenai ada bidaah hasanah, ada dalil yang menyebut mengenainya.
Rasulullah SAW bersabda: “Sesiapa yang mengadakan dalam Islam sunnah yang baik lalu diamalkan orang kemudian sunnahnya, diberikan kepada-Nya pahala seperti pahala orang yang mengikutinya tanpa mengurangi pahala mereka sedikitpun. Dan barang siapa membuat sunnah yang buruk, kemudian sunnah itu menjadi teladan, maka ia akan mendapatkan dosa dari perbuatannya secara sempurna berserta dosa orang yang mengikutinya tanpa mengurangi dosa mereka sedikitpun.” (HR Ibnu Majah)
Menjelaskan hadis itu, Muhadir berkata, ia menunjukkan Rasulullah SAW membenarkan untuk mengadakan, membuat dan mewujudkan sunnah baik asalkan tidak bertentangan dengan al-Quran dan sunnah.

“Dalam konteks ini mengadakan bidaah hasanah adalah suatu galakan daripada Rasulullah SAW dan mendapat pahala, manakala mengadakan amalan bidaah dhalalah yang bertentangan dengan al-Quran dan Sunnah adalah dilarang,” katanya.

At-Tark tidak menatijahkan hukum

Muhadir berkata, dalam membahaskan mengenai bidaah juga tidak boleh lari daripada perbahasan mengenai at-tark (apa-apa yang tidak dibuat oleh Nabi SAW). Ini kerana at-tark menjadi alasan untuk mengatakan sesuatu yang tidak pernah dibuat oleh Baginda sebagai bidaah.

Berdasar kaedah fiqh itu, tegas beliau, at-tark tidak menatijahkan hukum makruh atau haram, iaitu sesuatu amalan yang tidak pernah dilakukan oleh Nabi SAW tidak semestinya haram atau tidak boleh dilakukan.

“Hakikatnya ramai Sahabat RA yang melakukan perkara dan amalan yang tidak pernah dibuat serta diajar oleh Rasulullah SAW atau tidak disuruh oleh Baginda kerana memahami bahawa ia tidak haram dilakukan. Antaranya Nabi SAW tidak makan daging dhab kerana tidak biasa memakannya, namun bukan bermakna daging dhab itu haram.
“Malah ada riwayat yang jelas menunjukkan Rasulullah SAW membolehkan inisiatif baharu yang berkaitan dengan doa dan bacaan termasuk dalam ibadat seperti solat walaupun tidak diajar dan diamalkan oleh Baginda selagi tidak keluar dari batasan syariat.

“Selepas kewafatan Rasulullah SAW, Sahabat RA dan ulama tersohor seperti Imam Syafie serta Imam Ahmad yang terkenal dengan keluasan ilmu dan kefahaman agama melakukan perkara dan perbuatan yang tidak pernah dilakukan Baginda. Hal itu menunjukkan bukti jelas bahawa melakukan sesuatu yang tidak pernah dilakukan oleh Rasulullah SAW adalah dibolehkan dan bukannya bidaah dhalalah,” katanya.

Jangan cepat menghukum

Justeru, Muhadir menasihatkan masyarakat agar tidak disempitkan dengan perbezaan pendapat yang wujud dalam mazhab kerana perbezaan pemahaman dan istinbat adalah lumrah dan tabii bagi akal manusia, sebaliknya umat Islam harus berbangga dengan perbezaan ilmu fiqh yang ditinggalkan.

“Selain itu, jangan menuduh orang yang mengamalkan amalan yang kita tidak sependapat sebagai sesat, pembuat bidaah atau khurafat sebaliknya menghormati hujah dan alasan yang diberikan,” katanya.

Wallahua’lam. Salam hormat.
( SUMBER: BERITA HARIAN ON LINE)



No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.