Tuesday 4 April 2017

JIN ASYIK

Image result for assalamualaikum image

Alhamdulillah dapat berjumpa lagi buat sekian kali. Alkisah suatu malam pokcik berjumpa dengan seorang perawat Darul Syifa di Kuantan bernama Ustaz Fuad. Kebetulan dalam majlis yang diadakan di sebuah hotel, beliau duduk di sebelah pokcik.

Berbuallah kami. Dia tanya pokcik ni perawat ka, pokcik kata dak aih. Macam ayat waklie la. Sajalah pokcik tanya kat dia, apa pandangannya terhadap rawatan jarak jauh. Dia kata sebenarnya tak dak masalah. Tapi tidak digalakkan kerana tidak mahu ada pihak buat rangkuman secara pukal.



Maksudnya satgi kata boleh, ada jenis guna jin dan khadam pun seolah-olah digalakkan dan dikatakan boleh. Jadi ambil pukal katalah tak boleh untuk kemashalatan masyarakat. Kalau buat pun senyap-senyap sudah katanya bimbang timbul fitnah. Jadi pokcik ambik rumusan bahawa sebenarnya ramai pihak yang percaya bahawa rawatan sebegini boleh selagi tidak menyalahi syariat.

Perbualan kami diteruskan lagi. Kali ni berkenaan dengan jin asyik pulak. Katanya itu antara kes yang susah dia nak tangani. Kejadian pulak katanya berlaku dalam bulan puasa. Maksudnya jin Islam laa ni. Alkisah, suatu pagi katanya dalam pukul 2 lagi kalau tak salah pokcik dia menerima panggilan telefon. Dia agak dah mesti ada kecemasan.

Dia pun pergi ke rumah si pemanggil tu. Setelah meruqyah dia tengok tiada perubahan. Siap jin dalam badannya ikut bacaannya. Dia tanya macam mana boleh tahu ayat tu, katanya tadi perawat sebelumnya pun baca ayat yang sama. Terjadilah dialog antara mereka. Katanya dia minat perempuan ni sebab selalu membacakan ayat-ayat suci alQuran. Daripada minat jadi jatuh cinta pulak.

Sebenarnya banyak kes jin asyik ni kerana minat seseorang yang suka membacakan ayat-ayat suci alQuran. Yang jadi salahnya ialah minat dan jatuh cinta pada bini orang. Lagi satu, awat dok cinta pada bangsa lain. Awat tak minat kat bangsa jin juga. Seandainya laa sahabat dapat kes macam ni, agak-agaknya apa yang sahabat akan lakukan. Tambah-tambah pulak kalau ruqyah pun depa ikut dan siap betulkan bacaan lagi. Silakan sahabat yang budiman.