Monday 3 April 2017

AMALAN UMUM DAN AMALAN KHUSUS

Image result for assalamualaikum image

Alhamdulillah dipertemukan lagi oleh Allah. Kali ni nak bukak topik bab amalan umum dan amalan khusus. Tapi sebelum tu sajalah pokcik nak bukak minda kita bersama. Pokcik ada dihubungi oleh seorang hamba Allah. Katanya nak komen kaa nak like kaa status pokcik dia bermasalah. Entahlah apa masalahnya. Pelik juga pokcik apabila kita takut kepada makhluk lebih daripada Allah.

Kedua, ada sesetengah pesakit yang add kita semata-mata untuk mendapatkan rawatan dan bukannya merapatkan ukhwah. Kalau niat nak dapatkan rawatan pokcik kena fikir pulak mahar yang patut dikenakan sebagai ikhtiar. Berbeza pula dengan sahabat atau saudara. Sekiranya sahabat atau saudara kita boleh laa fikirkan tiada cas atau mahar yang dikenakan.



Pelik juga pokcik dengan sesetengah pesakit. Lepas sahaja ikhtiar terus senyap tanpa berita. Berbeza masa dia sakit, boleh pulak dok pm kita hari-hari. Namun begitu pokcik respect pada Putri Perang. Sakit kaa tak sakit kaa perangainya sama sahaja. Maksudnya tiada hipokrit dan suka berterus-terang. Mau tak pelik, komen tak apa tak kat status pokcik pastu pm minta ikhtiar. Siapa pulak tu? Pokcik tak kenal pulak.. Ada pulak mintak nombor telefon. Macam-macam karenah.

Baiklah, bab amalan umum dan khusus. Apabila disebut amalan umum bagi pokcik:
1. Amalan yang dilakukan oleh Nabi dan para aulia dan para ulamak . Membaca AlQuran, berpuasa, membaca tiga Qul dan sapukan ke seluruh anggota sebagai salah satu ikhtiar untuk pendinding diri.
2. Mengamalkan amalan para sahabat apabila menghadapi gangguan seperti membaca ayatul Qursi dan sebagainya.
3. Membaca zikir tanpa sebarang tujuan lain selain mendekatkan diri kepada Allah.
Maksudnya amalan ini boleh dilakukan dan dibuat oleh sesiapa sahaja.

Amalan khusus
1. Membaca apa sahaja ayat Quran bagi tujuan perubatan dan diajarkan oleh seorang guru kepada ahlinya. Bukan kepada orang awam. Maksudnya hak cipta bterpelihara.

2. Amalan ruqyah yang melibatkan penggabungan beberapa potong ayat quran bagi tujuan perubatan kecuali diijazahkan secara umum..

3. Amalan khas seperti jurus dan ilmu batin dalam sesuatu perguruan yang melibatkan bacaan dan pergerakan.

4. Apa-apa sahaja yang diijazahkan kepada ahli tidak boleh diajarkan kepada sesiapa tanpa tauliah dan izin guru.

5. Amalan zikir bagi mendapatkan kelebihan diri dan bukannya tujuan bagi mendekatkan diri kepada Allah semata-mata dan mendapatkan ganjaran pahala.. Wallahua'lam

Kesimpulannya, amalan umum ni boleh diamalkan oleh sesiapa sahaja. Ia amalan yang dibuat semata-mata ingin mendapatkan ganjaran pahala, mendapatkan redha Allah dan mendekatkan lagi diri kepada Nya. Amalan khusus pula lebih kepada amalan untuk mencapai sesuatu tujuan. Sama ada dalam perubatan atau kelebihan untuk diri sendiri. Amalan khusus perlu berguru dan mendapat ijazah atau tauliah atau kebenaran daripada guru sebelum memgamalkannya. Wallahua'lam. Kalau ada salah dan silap boleh betulkan dan sekiranya ada penambahan dipersilakan.  Kita sama-sama belajar. Salam hormat semua.