Friday 16 June 2017

SERANGAN BALAS AHLI SIHIR

Image result for assalamualaikum image

Sesekali boh gambar hitam putih ok kot noo. Mengimbau nostalgia zaman dulu. Masa tu pakat-pakat kumpul duit beli enjin. Pukul 6.00 petang baru piii start. Berat nak mampoihh anchor tu. Kalau pulas pastu tak Sempat nak tarik memang kena keting laa. Sapa pernah lalui zaman tu angkat tangan. Hihihi. Zaman tu popular dengan cerita combat, ninja dan the six million dollar man. Hihihihi.

Baiklah, kali ini kisah ni berkisar tentang pokcik dan perawat wanita dari Rompin. Asalnya orang rumah pokcik ni agak terganggu kerana jiran sebelah katilnya asyik demam hingga goyang habis katil. Hari ni bedah esok demam pulak. Begitulah seterusnya.

Entah apa yang diceritakan oleh orang rumah pokcik maka pada dia. Pada suatu hari anak dia maiii jumpa pokcik. Katanya mak dia nak berjumpa dengan pokcik. Awat pulak kali ni. Tak apa laa pokcik kata, satgi pokcik piii jumpa. Ketika itu suaminya tiada di situ. Dia dengan anaknya sahaja yang ada. Pokcik bagi salam dan dia menjawabnya. Dia seorang ustazah katanya memulakan bicara. Diam diam sekejap. Air mata mula menitis. Ni lemah pokcik ni. Adoiiiiiii.

Dia seorang perawat. Suatu hari dia merawat anak buahnya. Kalau tak salah juga seorang perawat yang diserang ahli sihir. Sejak itulah dia teruk dan terlantar. Keadaannya makin parah apabila dia juga menghidap kencing manis. Luka pada kalinya tak kering-kering biarpun baru lepas dicuci, diubat atau selepas pembedahan. Belas juga pokcik mendengar kisahnya. Dia kata sungguhpun dia perawat namun kali ni dia tak boleh lawan sendiri. Dia minta jasa baik pokcik untuk usahakannya.

Dah cakap lagu tu, pokcik pun ok saja. Pokcik minta anaknya tarik langsir. Kami bertiga dalam tu. Hemboiihh laa pokcik ni. Habis muka dia kena air like pokcik kot. Hihihi. Dah habis tu pokcik cari bekas air mineral kosong. Pokcik ikhtiar ambik semua bisa dan apa yang ada dalam badannya dan dimasukkan ke dalam botol mineral tu. Bekas botol mineral menjadi hitam. Entah bisa apa pun pokcik tak tahu. Alhamdulillah selesai. Sebaik sahaja pokcik piii ke arah orang rumah pokcik, dia ke bilik air dan muntah di situ. First class di hospital, bilik air dekat sebelah katil saja.

Selang dua tiga hari dia dah boleh balik ke Rompin. Alhamdulillah. Tak lama kemudian suaminya call pokcik. Katanya anaknya mimpi kucing gigit. Keesokannya sakit habis pada bahagian yang digigit tu. Malam tu juga pokcik hemboiihh mohong-mohong dari jauh. Alhamdulillah Allah permudahkan. Habis cerita bab tu. Kebiasaannya kalau mimpi kucing orang kata, ada yang sakit hati dengan kita. Wallahua'lam.

Lama depa menyepi diri. Pada suatu hari depa kata nak maiii Kuantan. Pokcik tanya sebab apa tapi depa tak bagitau. Lama tak jumpa katanya. Hihihi. Maiii laa depa sekeluarga ke Kuantan dengan membawa macam-macam buah tangan hasil kampung. Dalam dok borak tu baru suaminya bagitau dia berhajat minta pokcik ikhtiarkan dia. Sakit atas bahu dan belakang katanya. Piii urut pun tak jalan. Makin sakit katanya.

Tak paa laa, dah bahagian dia. Pokcik pun hemboiihh piii laa cara tak berapa nak reti ni. Alhamdulillah katanya. Hilang habis dah sakinya. Dia tanya apa dok atas belakang dia tu. Ntah pokcik kata. Apa pun duduk kita mintak Allah ambik. Kita karate mohong-mohong dan minta Allah izinkan dan permudahkan. Dia diam dan habis cerita bab tu. Selesai makan depa pun balik ke Rompin. Alhamdulillah Allah permudahkan perjalanan depa.

Senyap lama juga kali ni depa telefon pulak. Katanya kali ni anaknya di UMP pulak kena. Haih badannya yang gempal semasa pokcik jumpa di hospital dah jadi kurus kering. Hilang berat dalam 30 kilogram kalau tak salah pokcik. Katanya dia sering ternampak lembaga di situ. Lembaga tu selalu mengacaunya. Macam-macam hantu ni noo. Orang nak belajar pun tak senang. Alhamdulillah Allah permudahkan juga usaha kali itu. Satu sahaja pokcik pesan pada depa. Kalau ada masalah mesej saja dan pokcik akan usahakan dari jauh. Tak perlulah sampai depa maiii ke Kuantan.

Alhamdulillah lama dah tak dengar khabar berita daripada depa. Moga semuanya dalam lindungan Allah. Ni antara cabaran dan dugaan yang Allah berikan kepada mereka. Alhamdulillah mereka tabah dan moga ketabahan mereka dinaikkan darjat oleh Allah. Apa pun pokcik sangat mengagumi mereka kerana sangat sabar dan tabah. Tak pernah terlepas dari mulut mereka agar sesiapa sahaja yang buat naya pada mereka dibalas. Alhamdulillah sungguh mulia depa pada pandangan pokcik. Sekian sahaja buat masa ni. Maaf andai ada salah dan silap. Moga berjumpa lagi. Wallahua'lam. Salam hormat.