Monday 19 June 2017

KERA

Image result for assalamualaikum image

Kali ni nak bukak bab kera pulak. Macam-macam aih pokcik ni, bab kera laa pulak. Apa yang misteri sangat pasaiii kera ni? Banyak kes yang melibatkan kera. Ada kata kera tu jelmaan hantu raya.. Betoiii kaa? Hihihi.. Atau pun kera tu jelmaan hantu raya liar yang tak bertuan? Hihi.. Pulak dah pokcik ni.. Kalau bertuan barulah dia boleh menyerupa seperti tuannya kerana sudah ada perjanjian.. Hihihi. Macam tu pulak dah.. Kakakkakakakakaka.

Alkisah seorang perempuan yang mengambil anak kera. Seingat pokcik, ibu kera tu dilanggar oleh sebuah kereta. Kesian punya pasaiii dibawa balik laa ke rumah. Selepas dibawa balik macam-macam perkara yang menakutkan berlaku. Dia pun selalu sakit. Rumah pun bunyi macam-macam. Setelah pergi berubat, si perawat tanya apa yang dia bawa balik ke rumah. Kera katanya. Apa pun setelah besar sikit, dilepaskan kera tu semula ke hutan. Selesai masalah.

Tadi tu kisah pertama. Kisah kedua, melibatkan dia juga. Setelah berurut dengan seorang tukang urut, tukang urut tu meminta keranya mengiringi perempuan tu balik ke rumah. Tapinya dia tak nampak laa kera tu. Apa pun setelah sampai ke rumah, kera tu tak mau balik pada tuannya. Kelihatan dia dok bermain-main di tangga rumahnya. Biasalah rumah dua tingkat. Kadang kala dia nampak kera tu bersantai saja di tangga tu.

Kes ni dia jumpa pokcik. Pokcik pun bukannya percaya sangat laa. Kadang kala banyak ilusi. Kebetulan pokcik di rumah mertua pokcik dan dia pun maiii. Pokcik pun panggil laa kera tu maii. Hihihi. Kera kera maiii sat aku nak tengok. Lebih kurang gitu laa pokcik mohong. Kakakkakakkaka. Maiii sungguh kera tu. Hihihi. Cenge nak mampoihhh. Terus berunduk perempuan tu apabila nampak pintu dapur dikuak lembut dengan tangan kera tu. Sempat lagi dia panggil emak mertua pokcik untuk tengok kera tu tapi pokcik larang mak mertua daripada maiii.. Bimbang jugak laa tiba-tiba kera tu melompat dan terkam. Jenuh mengelak. Hihi.

Kisah ketiga kera juga dan melibatkan kera putih. Minat sungguh kera dengan dia. Yang ni dia bercakap tamil pulak. Masa pokcik suruh dia tengok apa yang mengganggu dia, kera putih katanya sambil berundur ke belakang sikit. Ni kera dari kuil India pulak. Hanuman laa konon-kononnya. Haaa habis bab perempuan tadi dengan keranya. Hihihihi.

Pernah pokcik pergi ke sebuah rumah. Kera juga. Enam ekor katanya. Masa pokcik sampai kelakuannya sebiji seiras kera. Dengan tergaru-garunya dan seolah-olah mencari kutu lalu disuapkan ke dalam mulut. Mulutnya juga menyeringai dan berdesis marah. Haaa kera apa pulak garang sangat. Katanya selalu ternampak kera bermain berhampiran dengan biliknya. Kera apa pulak tu.

Kalau nak taip pun banyak lagi laa melibatkan kera ni. Tapi pokcik tulis yang terakhir. Perihal pokcik diambil pada waktu tengah malam dan dibawa ke hospital. Apabila discan laa tipu-tipu, pokcik nampak kera. Apabila ditanya, rupanya kanak-kanak malang ni terkejut pada seekor kera pada sebelah siang tu. Kera lagi noo. Penat nak tulis bab kera ni..

Persoalannya, kera apa tu sampai memudaratkan orang?. Ada pokcik baca dalam buku bercakap dengan jin, kera digunakan untuk mengenakan orang. Orang dirasuk dengan jin kera. Tudia aih. Macam-macam no. Apakah kera yang sering dilihat dan dibela tu merupakan jelmaan hantu raya? Ataupun kera ni merupakan satu tunggangan jin? Mana laa pokcik tahu. Hihihi. Macam-macam... Santaiiiiiiiiii. Wallahua'lam. Salam hormat.