Friday 17 January 2020

SAKA SEBATI

Assalamualaikum..

Harini kita cerita bab SAKA pula.  Tapinya perkongsian kali ini lain sedikit sebab pokcik akan beri contoh sekali... Baru-baru ini ada seorang hamba Allah bercerita tentang neneknya. Apabila bercerita bab nenek, datuk dan seangkatan dengannya maka kebanyakannya berkisar tentang SAKA.

Saka yang ditinggalkan kepada pewaris kebanyakannya hampir sama. Dalam masyarakat Melayu, saka yang popular ialah hantu raya, pelesit, polong, harimau, saka pendekar dan saka bidan. Mungkin pada masa itu, membela hantu dah jadi satu perkara biasa. Siapa handal dialah raja. Siapa gagah dialah yang akan diangkat sebagai ketua. Bagi yang tinggal di kawasan pedalaman keperluan menjaga tanaman, rumah, kebun dan sawah mungkin menyebabkan mereka membela jin. Mungkin pada masa itu mereka tidak begitu terdedah dengan hukum hakam agama. Lagi satu, mungkin jarak atau perjalanan yang jauh dengan pendakwah menyebabkan ada segelintir masyarakat yang ketinggalan.

Berbalik kepada kisah pada kali ini. Apabila hamba Allah itu menceritakan perihal neneknya, pokcik sudah menangkap apa yang ingin disampaikan.

Persoalannya, tak berubat ke?
Sudah semestinya pelbagai usaha telah pun dilakukan. Ini termasuklah beberapa kali dibawa pergi ke Pusat Perubatan Islam yang terkenal.
Kenapa susah sangat agaknya. Apa masalahnya?
Apabila pokcik tanya, jawapannya ialah si nenek tak mahu membuang saka dan ingin mewariskan kepada anak cucunya. Parah juga kalau masalah macam tu.

Perawat cuba buang, dia pula panggil datang. Sampai bila agaknya masalah akan selesai. Memang kawan sudah berdamping terlalu lama, perasaan sayang menebal dalam hati tuannya. Pengalaman pokcik sendiri, pokcik pernah kongsikan dahulu, kita pula dimarahi oleh si tuan punya...

Awat hang nak buat dia. Kesian kat dia. Dia baik. Dia berkawan lama dah dengan aku, kata hamba Allah itu kepada pokcik. Ini pengalaman pokcik sendiri di Perlis. Jadinya pokcik faham sangat perasaan tuannya. Agak-agak pokcik buat apa? Hihihihihi...

Kembali lagi kisah kali ini. Apabila si nenek balik ke rumah, SAKAnya datang lagi. Tambahan pula ada anak cucunya melihat ada seekor harimau yang sering mendampinginya. Harimau pulak dah.. Hahahahahhaha..

Apa agaknya kesan kepada anak cucu?
Oleh sebab semua anak cucu tak mahu terima, saka mula mengganas. Rumahtangga anak mula bergolak. Hubungan menjadi panas. Hinggakan si suami tidak balik ke rumah dua tiga hari. Begitulah keadaanya. Nak salah kan siapa?

Pendapat peribadi pokcik, saka ini jin yang amat licik dan cerdik. Maklumlah sudah lama berdamping dengan manusia. Kalau kita bawa si sakit, sakanya akan tunggu di bawah rumah. Elok sahaja si sakit sihat di hadapan perawat. Elok perawat balik ataupun mereka balik ke rumah, saka itu akan ikut pulang bersama..

Kalau ikut logik, tak adalah saka akan beratur nak tunggu disembelih. Beratur-ratus saka disembelih katanya. Semua beratur setia. Next, mai sua tengok hang, aku nak sembelih.. Boleh gitu? Hihihihihi..

Jadinya pada pendapat pokcik, salah satu cara ialah perangkapnya tanpa sedar. Lagi satu, mohon doa pada Allah untuk menghapuskan saka itu. Kalau setakat halau, macam halau ayam, memang pesakit kena datang ke tempat kita 20 ke 30 kali, dan akhirnya keluarlah ayat, kita hanya berusaha. Patutnya ayat tu keluar pada kali ketiga pesakit itu datang bukannya kali ke 30.

Sebab apa agaknya orang takut sangat nak buang SAKA?

Banyak tanggapan bahawa apabila sakanya disakiti maka tuannya turut disakiti.

Pokcik tidak menolak tanggapan sebegitu sebabnya memang ramai yang memiliki saka akan sakit apabila diruqyah. Selain itu, tak kurang juga yang bersilat, melawan dan ada kalanya penumbuk si sakit singgah di muka perawat.

Paling ramai, saka mengaku terlalu sayang pada tuannya dan tak sanggup untuk berpisah. Bagi pokcik, dalam hal ini ada dua keadaan. Bagi tuan yang memang tahu dan sayang sakanya, mereka sukar untuk melepaskan saka itu kecuali diwarisi oleh anak cucu mereka. Bagi kes kedua, pesakit tidak tahu langsung bahawa dia mewarisi saka. Bagi kes kedua biasanya situasinya lebih mudah kerana dia memang tidak mahu kepada saka berkenaan..

Betulkah pemilik saka sukar untuk meninggal dunia? Bagi pokcik tidak mustahil ia berlaku. Memang ajal telah pun Allah tetapkan, tapi jangan lupa bahawa Allah membenarkan Iblis menyesatkan umat Adam sehinggalah tibanya kiamat. Permintaan Iblis telah diperkenankan oleh Allah.. Adakah mustahil, apabila Iblis memohon kepada Allah agar pesakit yang mewarisi saka akan berkeadaan demikian sehinggalah saka dipisahkan atau dikeluarkan? Semua yang bernyawa pasti akan merasai mati tetapi apakah asbab kematian seseorang.. Ada yang mati tua, ada yang meninggal dalam kemalangan, lemas, sesak nafas, sakit jantung dan sebagainya. Begitu juga dengan pesakit yang mewarisi saka, asbabnya tidak boleh kita tolak sebab semuanya dalam pengetahuan Allah.

Sahabat ingat lagi kes seorang nenek dari Terengganu yang viral dalam FB tidak lama dahulu? Sahabat kita Fazrin RìppërCrüst telah menghubungi cucu nenek itu. Setelah itu pokcik pula hubungi beliau. Bukankah sudah bertahun dia dalam keadaan tinggal tulang dan kulit sahaja. Bukankah sudah ramai yang usahakan setelah kes itu viral dalam FB? Ini menunjukkan bahawa saka bukanlah seperti gangguan biasa. Sebaik sahaja dipisahkan dengan sakanya, alhamdulillah dia pergi menemui Ilahi dan dipermudahkan perjalannya menemui Maha Pencipta.

Ada beberapa kes lagi yang berkaitan dengan saka. Salah satunya di Kampung apatah pokcik dah tak ingat. Anaknya terpaksa mengunci emaknya di dalam kadang besi kerana sudah tinggal tulang dan senipis-nipisnya kulit. Bab makan memang tak perlu diperkatakan. Memang saka, letak seekor ayam pun habis. Kerap minta makan pula.. Kalau dah mati, sudah tentu jasadnya semakin membusuk. Ini antara kisah yang dikongsikan kepada pokcik oleh seorang sahabat yang berada di kampung itu ketika kejadian itu berlaku.

Selain itu, kebetulan pokcik berjumpa kes SAKA ketika orang rumah pokcik ditahan di wad. Garang bukan main kata orang rumah pokcik. Asyik menjeling sahaja kepadanya yang kebetulan katil mereka mengadap. Ngeri juga.. Setelah beberapa hari di situ, suatu hari cucunya datang berjumpa pokcik untuk ikhtiarkan neneknya. Alhamdulillah Allah permudahkan dan keesokannya dia pergi mengadap Ilahi. Ini antara sebab pemilik saka yang sudah sebati dengan sakanya takut untuk berubat atau berikhtiar. Wallahuaklam..

Kalau kata semua kes saka yang pokcik ceritakan di atas melibatkan orang tua dan dengan izin Allah meninggal dunia, pokcik nak tarik perhatian kepada satu kes di Pulau Pinang yang pokcik usahakan secara jarak jauh. Pokcik dihubungi oleh seorang sahabat dari sana meminta pokcik ikhtiarkan kerana 7 orang perawat yang berada di situ buntu. Apa pun alhamdulillah dengan izin Allah semuanya Allah permudahkan. Budak itu sedar lebih kurang pukul 11.00 malam. Selepas meminta maaf dan berbual dengan ahli keluarganya, lebih kurang pukul 2 pagi, pokcik dihubungi. Kanak-kanak berusia lebih kurang 13 atau 14 tahun itu telah pun meninggal dunia..

Kata kuncinya bukan Umur tetapi SEBATI dan sudah semestinya KETENTUAN ALLAH. Wallahuaklam..

Oleh sebab dah hampir maghrib maka pokcik henti kan kisah bab SAKA buat kali ini. Macam-macam karenah si pembela saka ini yang telah pokcik jumpa. Kalau ada masa nanti boleh juga pokcik kongsikan. Wallahuaklam. Salam hormat..

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.