Friday 17 January 2020

GANGGUAN BERULANG

Assalamualaikum.

Suatu hari  sahabat pokcik Awe Mrmn mesej pokcik perihal isteri sahabatnya. Katanya isteri kawannya sakit. Dengan kata lain, GANGGUAN BERULANG.

Pokcik tak mahu ulas dan tanya di mana hamba Allah  itu berubat sebabnya kita akan jadi seperti nak mencari kelemahan orang padahal kita semua maklum bahawa kesembuhan milik Allah...

Namun.....
Ada pengajaran yang kita boleh dapat daripada sesuatu kejadian yang berlaku sama ada PERAWAT mahu pun PESAKIT..

PERAWAT
1. Adakah niat dan pergantungan ikhtiar hanya kerana Allah dan bukannya ada niat tersembunyi.. Contohnya: Meraih keuntungan duniawi,

2. Adakah hubungan dengan Allah, baik. Bukan apa, kalau dengan Allah pun kita jauh, bagaimana kita nak minta ehsan daripadaNya. MUKA TAK MALUkah kita.

3. Adakah cara kita betul. Kalau menembak babi, jangan guna peluru penabur, kena gelak dengan babi sahaja. Gunakanlah peluru tunggal. Burung akan balik ke sarang mereka kecuali kita musnahkan burung atau kita musnahkan sarangnya. Kalau kita halau burung chiak padi, silap-silap mereka akan datang lebih ramai dan mengajak kawan depa untuk turut serta sekali.

4. Jangan terlalu taksub atau ujub dengan cara sendiri sahaja sehingga menidakkan cara lain yang lebih berkesan selagi tidak mensyirikkan Allah. Jangan mudah berpuas hati dengan apa yang ada tetapi sentiasa mumuhasabah diri dan mencari jalan untuk memperbaiki kelemahan dan menutup kelompongan yang ada.

5. Sentiasa memperbaiki diri supaya menjadi lebih baik bukannya mencari kesalahan dan kelemahan orang lain. Selain itu, jangan cuba membuat fitnah atau menuduh serta bersangka-sangka dengan orang lain dan membuat cerita supaya orang hanya datang kepada kita. Niat bukannya nak menolong kerana Allah tetapi lebih kepada strategi pemasaran dan meraih keuntungan.

PESAKIT
1. Adakah hubungan dengan Allah cukup baik?

2. Adakah ini ujian atau teguran daripada Allah?

3. Adakah ia merupakan KIFARAH daripada Allah atas perbuatan kita yang terdahulu?

Jadinya pokcik berpesan kepada diri pokcik sendiri dan sahabat-sahabat yang pokcik kasihi agar sentiasa memuhasabah diri agar kita tidak MENYALAHKAN ALLAH DAN TAKDIR serta memperbaiki diri untuk menjadi lebih baik. Manusia tidak sempurna dan sentiasa terdedah kepada dosa sama ada sedar mahu pun tidak, namun selagi NYAWA masih dikandung badan pintu taubat sentiasa terbuka. Merayulah dan memohonlah kepada Allah kerana Allah Maha Mendengar dan Mengabulkan doa hambanya.

Mungkin bukan rezeki kami lagi untuk berjumpa dengan hamba Allah itu kerana apabila pokcik menghubungi Awe Mmn, beliau berada di Kelantan atas sesuatu urusan.

Maafkan segala kekurangan dan kelemahan pokcik ketika menulis posting ini.. Sesungguhnya hanya Allah yang Maha Sempurna dan kita sebagai insan biasa tidak terlepas daripada kelemahan dan kealphaan. Wallahuaklam. Salam hormat..

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.