Friday 22 September 2017

MEMAKAN TANDAN PISANG

Image result for assalamualaikum image

Pokcik baru Otw ke Melaka. Sahabat drive jadi sempat laa buat status.. Hihihihi.. Semalam banyak sangat topik dibualkan bersama tuan punya kedai makan. Dia menceritakan banyak pengalaman mistiknya..

Antaranya pengalaman berjumpa dengan dua ekor pelesit kepunyaan toknya. Katanya pelesit berwarna hijau. Tinggi lebih kurang dua kaki. Bermata kecil. Badannya dan kakinya berpetak segi empat.. Itu bab pelesit..

Kehebatan tok perempuannya memang tak boleh dipertikaikan lagi. Sudah terlalu tua dan uzur namun amat gagah. Pernah mereka adik beradik melihat toknya mengangkat sebuah meja dengan hanya menggunakan sebelah tangan..

Bayangkan badan terbongkok tua namun meja yang hanya boleh diangkat empat orang lelaki dewasa, dia mengangkat dengan sebelah tangan dengan kain bersidai di bahu.. Itu antaranya..

Katanya dia hanya tidur sepanjang hari dan aktif pada sebelah malamnya. Kalau bab makan, dia suka makan pisang.. Itu biasa.. Tapinya yang luar biasa, dia makan sekali dengan kulit pisang. Sebiji-sebiji pisang dimasukkan ke dalam mulut.. Tak cukup kulit, tandan pisang pun dimamahnya.. Hahahhahaha..

Pernah dia jatuh dari atas rumahnya di tingkat satu ke tanah pada waktu tengah malam. Rileks je dia katanya.. Badan langsung tak ada luka dan cedera.. Lubang kecil pun dia boleh masuk katanya. Gamaknya kalau ada ruang di bawah pintu, senang-senang sajalah dia masuk..

Setelah banyak kepelikan, perawat dipanggil untuk memisahkan pendampingnya. Boleh kata semua perawat yang dipanggil angkat tangan sebab tak sanggup.. Akhirnya datanglah seorang perawat dari Gemas. Dia tak janji untuk menghapuskan gangguan itu tapi dia akan cuba memujuknya secara baik..

Alhamdulillah pendamping itu bersetuju untuk pergi.. Namun, anak cucunya dilarang untuk menyebut nama gelarannya sebab ia akan datang.. Hinggalah ke hari ini, anak cucunya ikut namun semalam cucunya menceritakan kisah ini kepada pokcik.. Moga ada pengajaran yang kita peroleh daripada perkongsian ini. Moga berjumpa lagi. Salam hormat. Wassalam.