Sunday 30 December 2018

SEHARI DALAM SEBULAN ALATNYA BERFUNGSI EPISOD 2


Dia pun memberitahu, sebenarnya ayah saya bomoh. Dia berubat menggunakan kain hitam. Dia mengibas-ngibas pesakit semasa melakukan rawatan. Mungkin dia dah tiada pilih an lain sebab tu SAKA tu datang kepada saya, terangnya lagi.. Pokcik diam sejenak. Dalam hati pokcik berkata, mungkin dia anak lelaki tunggal. Jadinya SAKA itu terus datang kepadanya .

Macam ini. Kalau saya ikhtiar pisahkan SAKA tu boleh tak? tanya pokcik dengan lembut. Kalau kita ikhtiarkan sihir dan tumpukan pada sihir macam mana? Dia tanya pokcik pula. Alamak. Nampak gaya dia macam sayang pula pada SAKA tu. Pening dah pokcik. Pokcik pun mula bercakap dengan berhemah. Sebenarnya kebanyakan SAKA dah tua.. Sebab itulah encik kena juga sihir. Pokcik tak nampak apa faedahnya menyimpan SAKA. Nak kata dia lindungi tuannya, encik terkena juga sihir, pokcik menambah..

Dia diam. Silap-silap SAKA tu bergabung pula dengan jin sihir yang datang kerana nak melawan jin sihir, SAKA tu dah tak berdaya. Lagi satu, sebagai orang Islam kita tidak boleh mengharapkan pertolongan jin. Kita serahkan semua urusan dan memohon pertolongan kepada Allah. Sepertimana usaha pokcik pada hari ini, pokcik hanya mengharapkan ehsan Allah dan tidak menjanjikan kesembuhan. Itu semua terserah kepada Allah, sambung pokcik lagi. Dia seperti boleh menerima apa yang diperkatakan oleh pokcik.

Setelah itu barulah pokcik persilakan dia duduk di hadapan pokcik. Namun, oleh sebab masalahnya berkaitan dengan bahagian sulitnya dan gangguan sudah meresap ke dalam tubuhnya maka pokcik meminta dia baring. Untuk pengetahuan semua, pokcik usahakan hamba Allah ini di rumah sahabat group kita juga kerana dia yang meminta pokcik usahakan hamba Allah ini..

Dia baring di hadapan pokcik. Pokcik hanya meminta dia bertenang dan ingat akan Allah.Setelah itu barulah pokcik teruskan usaha merawat ya. Makin lama dia makin hanyut. Matanya Sekejap terpejam Sekejap tertutup seolah-olah sudah berada di alam lain. Dia terasa badannya kini sudah tidak mencecah lantai.

Dia terapung dan berada di udara. Inilah perasaannya yang diberitahu kepada pokcik selepas sahaja pokcik usahakannya. Tumpukan kali ini lebih kepada bahagian perut ke bawah. Alhamdulillah Allah permudahkan segalanya. Dia mengakui badannya sudah ringan seizinNya tidak seperti keadaannya sebelum ini. Pokcik nak suruh dia balik 'TRY' terus orang rumahnya ke KL pulak. Hahahhahahhahhaa..

Dia kelihatan amat gembira dan berpuas hati. Tiba-tiba dia bersuara lagi. Boleh tak pokcik usahakan anak saya? pintanya perlahan. Kelihatan dia tertunduk mengharapkan pokcik usahakan anaknya itu. Kenapa pula dengan anaknya?

Bersambung.........

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.