Wednesday 26 December 2018

PERASAAN AKAN MENEMUI AJAL EPISOD 2


Ketika itu dia melihat dirinya sendiri mundar-mandir di hadapannya.. Akhirnya dia melihat dirinya itu duduk di sebelah kerusinya sambil merenung dia.. Dah matikah aku, bisik dia sendirian...

Ketika sedang termanggu dia melihat sepupunya mundar-mandir tidak jauh darinya. Dia hanya memerhatikan sahaja. Tiba-tiba seorang lelaki tua menepuk bahunya. Kenapa padang Pak cik macam tu? Soal Pak cik itu. Dia seperti tersedar daripada lamunan. Tak lama kemudian sepupunya nampak dia di situ. Sepupunya itu terus menghampirinya. Ketika sepupunya sampai, dia terus menyerahkan sejumlah wang yang berada dalam dompetnya. Katanya, gunakanlah untuk perbelanjaan mengurus jenazahnya nanti. Setelah itu dia memberikan kad bank. Kad bank ini aku dah tak ingat nombor pin dah. Minta nombor pin pada M** , katanya lagi. Keluarkan duit untuk urusan tersebut.

Sepupunya cuba menenangkannya. Penerbangannya tertunda lagi. Ketika menunggu, ada sebuah pesawat yang sampai. Nak dijadikan cerita, ada satu jenazah yang diturunkan. Dia makin berdebar. Degup jantungnya semakin kencang. Dia tertanya-tanya keadaannya sekiranya dia meninggal dunia di dalam kapal terbang. Akhirnya kapal terbang yang ditunggu sudah tiba. Dia menaiki pesawat bersama dengan sepupunya itu. Sepanjang perjalanan dia beristighfar dan berzikir. Akhirnya dia redha sekiranya Allah mengutuskan malaikat untuk mengambil nyawanya. Dia memujuk hati, semua orang akan mati. Kini giliran aku.

Dia tidak sabar untuk tiba di Kota Bahru. Perasaan rindu pada keluarga membuak-buak. Katanya kalau boleh dia ingin terbang ke sana pada waktu itu. Alhamdulillah sungguh pun keadaannya masih seperti terpinga-pinga dia sampai juga dan menemui keluarganya di Kelantan. Sesampainya dia di sana, anak sulung lelakinya terus memeluknya. Rindunya kat mama, kata anaknya. Anaknya meluahkan bahawa  rasakan seolah-olah dia dan ibunya sudah lama berjauhan. Dia menceritakan apa yang dirasai kepada suaminya.

Mereka akhirnya tiba di rumah. Dia berpesan kepada suaminya agar berada berdekatan dengannya. Dia menjadi takut apabila tinggal keseorangan. Si suami menurut. Oleh sebab si suami berasa tidak sedap hati, maka suaminya itu menelefon sahabatnya Ustaz Ahmad Dasuki. Kebetulan ustaz balik ke Kelantan. Apabila diceritakan perihal isterinya, Ustaz Ahmad Dasuki terus meminta mereka datang untuk menemui beliau.

Mereka terus pergi menemui  Ustaz Ahmad Dasuki. Sesampainya di sana, si sakit menceritakan segala apa yang dirasai olehnya. Menurut  Ustaz Ahmad Dasuki si sakit terkena sihir yang boleh menyebabkan seseorang menjadi gila. Alhamdulillah si sakit kuat semangat dan ada pegangan agama yang menjadi benteng baginya menepis sedikit sebanyak sihir yang dikenakan ke atasnya. Setelah itu beliau membacakan beberapa potong ayat-ayat suci AlQuran pada segelas air. Setelah itu si sakit meminum air yang telah diruqyah oleh beliau. Si sakit juga dibekalkan dengan beberapa biji limau. Mungkin untuk mandi dan memulihkan semangatnya...

Alhamdulillah setelah meminum air dan limau itu digunakan oleh si sakit untuk mencuci mukanya bukannya mandi, perasaan itu hilang perlahan demi perlahan. Setelah dia agak tenang suaminya mengajak dia sekeluarga berjalan ke Kuantan untuk bercuti di samping menemui adiknya iaitu sahabat pokcik.. Dua hari lepas pokcik ada mengajak dia datang ke rumah. 

Kebetulan sahabat kita Miu Miu juga baru tiba dari Terengganu dan ingin ke Pameran Artifak Rasulullah dan para sahabat. Jadinya pokcik terus mengambil Miu Miu di hotel dan membawanya ke Dewan MPK Kuantan dan pokcik terus balik ke rumah kerana sudah berjanji dengan hamba Allah ini pada pukul 8.30 malam.Walaupun sudah berjanji pada pukul 8.30 malam namun bayang dia dan keluarganya langsung tidak muncul-muncul. 

Bersambung...

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.