Sunday 30 December 2018

SEHARI DALAM SEBULAN ALATNYA BERFUNGSI EPISOD 3


Tiba-tiba dia bersuara lagi. Boleh tak pokcik usahakan anak saya? pintanya perlahan. Kelihatan dia tertunduk mengharapkan pokcik usahakan anaknya itu. Kenapa pula dengan anaknya? Sebenarnya anak saya ada penyakit sawan, katanya perlahan. Perawat-perawat sebelum ini beritahu dia kena di tepi sungai tempat dia memancing, tambahnya lagi. Setelah itu pokcik diberitahu kebiasaanya dia kena pada waktu subuh.

Ketika adik-beradik berkumpul untuk makan beramai-ramai dia akan makan secara berasingan. Pernah suatu ketika dia terjatuh tersembam ketika sedang makan dan tidak sedarkan diri. Mereka tidak berbuat apa-apa dan hanya memerhatikan dia menggeletik di lantai tidak sedarkan diri dan menunggu sehingga dia pulih sendiri.. Sejak itulah dia jadi rendah diri dan tidak makan bersama dengan ahli keluarga yang lain..

Dia juga pernah hampir lemas kerana terjatuh di dalam kolah mandi di rumahnya. Sejak itulah ayahnya mengetuk dan memecahkan kolah mandi di rumahnya itu. Apabila pokcik mendengar kisah tersebut lembut hati pokcik untuk usahakan anaknya itu. Isteri sahabat pokcik diminta untuk pergi ke rumahnya dan memanggil si sakit datang. Tak lama kemudian isteri sahabat pokcik datang bersama si sakit. Umurnya dalam lingkungan 20-an.

Sebaik sahaja dia duduk, pokcik persilakan dia datang berhampiran pokcik. Setelah bersalaman, pokcik memulakan bicara. Lama mana dah sakit? soal pokcik. Lebih kurang tujuh atau lapan tahun lepas, katanya mesra. Sekarang ini rasanya macam mana, tanya pokcik. Biasa saja, katanya.. Setelah berbual sebenar sambil pokcik minum air teh yang dihidangkan pokcik meminta izin untuk melihat keadaannya..

Dia membenarkan pokcik untuk melihat sepintas lalu keadaan dirinya. Ye laa, kan. Tengok mohong-mohong saja. Bukannya pokcik tukang tilik yang boleh ceritakan itu ini perihal si sakit biarpun selepas itu keadaan si sakit tak ada perubahan pun seizinNya. Lagi satu, pokcik bukannya nak masuk pertandingan bercerita bertajuk DONGENGAN MISTIK PERAWAT MABUK KETUM.

Setelah membaca sepotong ayat, pokcik terus memerhatikan unsur-unsur negatif yang bertapak di tubuhnya. Setelah selesai, pokcik pun berkata, awak ada masalah tangan dan kaki kanan ke terutama bahagian kedua-dua lutut? Tak ada, katanya. Sekarang ini rasa macam mana, tanya pokcik. Biasa je, katanya.. Adoiiiiiiiiiiiii... Takkan salah kot apa yang dapat pokcik kesan tu.. Sahabat pokcik dan ayah si sakit memandang ke bawah. Nak menahan gelak agaknya.. Hahhahahhahha.. Parai kitai....

Si sakit tenang sahaja. Pokcik terus ikhtiar pagar dirinya. Ketika ini barulah dia bersuara. Saya berdebar-debar, katanya. Haih, tadi kata ok takdak apa dan kini baru nak memunculkan diri. Dah terlambat. Pokcik memintanya bertenang sebabnya bukan dia yang takut tetapi gangguan yang ada padanya. Dia mula gelisah. Lutut kanannya mula menggeletar dengan kuat. Tak lama kemudian bahagian kaki kirinya juga mengikut.

Tak lama kemudian tangan kanan dan kirinya mula mengeras. Tangan kanan dan kiri sudah tidak boleh dibengkokkan. Dia semakin menggeletar. Kelihatan dia sudah tidak mampu duduk. Pokcik memberi isyarat kepada ayahnya untuk menyediakan bantal bagi membaringkan dia.. Ayahnya ikut sahaja apa yang diminta oleh pokcik. 
Setelah dibaringkan pokcik teruskan usaha untuk mengeluarkan gangguan yang ada padanya  Ternyata kepalanya amat panas. Kelihatan peluh sudah membasahi dahinya dengan banyak. Setelah itu dia mula tenang. Kakinya sudah mula bergetar dengan perlahan. Sekali lagi pokcik bangunkan dia setelah melihat keadaan agak stabil.

Setelah duduk dia berkata, tangan dan lutut saya sakit. Hihihi pokcik hanya gelakkan sahaja. Haaa tadi kata tangan  lutut dan kaki semua OK. Si sakit, ayahnya dan sahabat pokcik hanya mendiamkan diri. Tak apa, in shaa Allah sekejap lagi saya akan usahakan mengeluarkan semuanya satu persatu kalau Allah izinkan. Setelah itu pokcik terus pergi ke tangan kanananya yang lurus dan mengeras itu dan menarik keluar sisa-sisa gangguan  Setelah itu barulah pokcik alihkan perhatian ke bahagian kiri tangannya  Alhamdulillah dah tak sakit, katanya. Tangan kanan dan kiri dibengkokkan dan digenggam serta dilepaskan. Ayahnya tersenyum melihat keadaan itu.

Setelah itu barulah pokcik beralih ke kaki kirinya yang mengeras. Dengan permulaan lafaz basmallah alhamdulillah kaki kirinya berjaya dipulihkan seizinNya. Akhirnya sekali barulah kaki dan lutut kanannya yang amat kuat bergetar tadi. Alhamdulillah Allah permudahkan. Kini dia sudah tidak bergetar  berdebar, sakit dan sebagainya seizinNya.

Tadi terasa ada sesuatu keluar dari kaki dan tangan. Lepas tu bergerak laju keluar dan hilang, terangnya. Pokcik hanya menganggukkan kepala mengiyakan apa yang diceritakan olehnya. Alhamdulillah sekali lagi Allah permudahkan urusan pokcik dan pesakit. Baru pokcik tahu, orang sawan akan terasa berat di kepala, tangan dan kaki tidak boleh dibengkokkan kerana kekejangan dan akhirnya mereka tidak akan sedarkan diri. Apa pun sekali lagi pokcik mengucapkan syukur atas rahmat dan ehsan serta perkenankan usahakan pokcik pada kali ini..

Alhamdulillah dia pun memberitahu ayahnya dia sudah tidak berasa berat seperti sebelum ini. Badannya juga ringan. Alhamdulillah ketika pokcik menulis posting ini dia tidak lagi sawan dan keadaan ayahnya juga sudah seperti orang normal yang lain. In shaa Allah  Sekian sahaja buat kali ini. Moga berjumpa lagi. Salam hormat.. 

Tamat... 




No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.