Sunday 30 December 2018

SEHARI DALAM SEBULAN ALATNYA BERFUNGSI EPISOD 1

29.12.2108
(18sx) 
Bawah umur jangan baca..
Assalamualaikum.

Ingat lagi gambar di bawah?

Hari ini pokcik sempat berjumpa dengan hamba Allah yang mendakwa dia di sihir itu. Sebenarnya dia merupakan seorang duda yang kematian isteri. Nak dijadikan cerita dia berjodoh dengan isteri barunya sekarang. Sejak itu kejadian misteri mula berlaku satu demi satu.

Pada hari pernikahannya, sudah tentu kebiasaanya ada Salam kokot atau Salam kaut. Apabila dibuka salah satu sampul surat, ada tepung di dalamnya. Dia mula tidak sedap hati. Namun dia tak mahu berfikir bukan-bukan.

Akhirnya selesailah majlis. Hati berdebar-debar seperti malam pertama yang pertama kali. Hahahahahhaha. Entahlah berdebar apa agaknya. Mohd Sanusi tahulah agaknya berdebar sebab apa. Hihihi.. Senjata dipersiapkan untuk berperang. Dengan Tiba-tiba senjata tidak dapat berfungsi. Haih.. Sebelum ini OK je. Tajam diasah. Tiba-tiba tumpul, sumbing dan seperti sayur yang telah layu kerana kepanasan. Adooiiii rosak program..

Si isteri mula masam Manis masam Manis muka. Tiba-tiba si isteri bersuara. Sebelum ini memang awak macam ni ke, si isteri bersuara dalam nada tidak berpuas hati. Taklah, kata si suami. Malam itu suasana menjadi agak tegang kerana ada sesuatu yang tidak tegang. Huhuhuhuhu.. Macam inilah. Cuba fikir. Kalau saya dalam keadaan macam ni, agak-agak awak saya nak berkahwin ke? Kalau awak rasa tak puas hati kita ke pejabat kadi. Kalau awak sanggup tunggu, cubalah bertahan, tambah si suami..

Terkedu pokcik mendengar kisahnya. Kali terakhir ialah dia berjumpa patung yang pokcik tunjukkan di bawah. Patung yang berikat tersebut juga ada tepung di dalamnya tetapi sudah berbiji kerana tertimpa air hujan yang turun sebelum dia terjumpa patung itu. Dia dah hampir putus asa namun sampai bila agaknya rumahtangga mereka akan bertahan.

Perawat-perawat yang dijumpai berkata dia terkena sihir. Tak kisahlah apa pun yang diperkatakan, pokcik hanya nak usahakannya. Pokcik kata semuanya hak Allah dan pokcik tak nak janji kan apa-apa. Niat dan iktikad kena betul. Niat kalau sihat nanti senang beribadah kepada Allah bukannya niat yang lain. Rasanya sahabat faham maksud lain tu. Kan... Kalau niat nak sihat sebab nak bersama ( make love ) dengan isteri memang tak jadi apa laa. Dalam apa niat atau perbuatan, Allah mesti jadi keutamaan...

Tiba-tiba dia bersuara, sebenarnya dia ( ahli sihir ) buka sihir sebulan sekali sahaja. Huhuhuhu. Maksudnya hanya sekali sebulan dia dapat bersama dengan isterinya. Masa bersama pun macam letakkan dalam lada. Panas dan perit katanya.. Tudia aih. Cuba calit lada tengok macam mana rasa.. Hahahahahhaha..

Jadinya dua-dua pihak jadi lemah semangat untuk mengadakan hubungan kelamin. Si isteri berasa tidak puas hati kerana nafsu suami hanya terbuka sebulan sekali manakala si suami pula takut untuk bersama kerana terasa seperti dicelup ke dalam lada. Itulah perasaan mereka. Pokcik dimaklumkan tadi si isteri pun ada juga ikhtiar di Bukit Iboi kalau tak salah tetapi keadaan mereka masih tidak berubah. Tempat lain pokcik tak tanya laa pulak. Itu pun orang lain yang cerita. Dia tiada tadi.. Mungkin laa si suami kata kepada isteri manakala si isteri pula menyalahkan suami. Jangan tengahnya, dua-dua pihak pergi berubat..

Seperti biasa, selepas tazqirah sedikit, pokcik pun memulakan proses rawatan. Dia kelihatan tenang. Maklumlah otai.. Selepas pokcik ikhtiarkan pagar sekali lagi pokcik tanya perasaannya. Tak ada rasa apa-apa pun,katanya. Amboiiiiiiiiiiiiiii.. Biasanya kalau keadaan itu berlaku, maksudnya gangguan itu tidak berada di permukaan luar tubuh. Itu kebiasaanya bukan semestinya. Ini berdasarkan pengalaman pokcik sendiri..

Pokcik terangkan kepadanya tentang kedudukan jin yang mengganggunya. Dia diam. Entah Setuju entah tidak pokcik tak tahu. Entah-entah dalam kepala otak dia, dia kata nak tipu aku laa tu,kan. Hahahahahahahaha. Gurau-gurau saja. Jangan ambil serius. Lepas pagar tadi pokcik scan dia mohong-mohong. Alamak... SAKA. Apa pula kaitan dengan barang-barang sihir yang dijumpai.. Entah macam mana pula pokcik nak terangkan kepadanya. Nanti dia kata pokcik mohong lagi.. Pening pokcik nak susun ayat...

Dengan suara yang lembut pokcik mula berbicara. Macam ni, saya kena cakap yang betul. Boleh terima ke? tanya pokcik lembut. Ya, katanya tegas. Pokcik teruskan bicara. Ada tak ahli keluarga encik yang jadi bomoh? Atok, nenek dan sebagainya.. Dia pun memberitahu, sebenarnya ayah saya bomoh. Dia berubat menggunakan kain hitam. Dia mengibas-ngibas pesakit semasa melakukan rawatan. Mungkin dia dah tiada pilih an lain sebab tu SAKA tu datang kepada saya, terangnya lagi.. Pokcik diam sejenak. Dalam hati pokcik berkata, mungkin dia anak lelaki tunggal. Jadinya SAKA itu terus datang kepadanya .


Bersambung .. 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.