Tuesday, 21 August 2018

PERUBATAN ISLAM YANG SEBENAR

15.8.3018
Assalamualaikum

Nak cerita bab hukum dan Islamik jom kita cerita betul-betul bab dinamakan PERUBATAN ISLAM YANG SEBENARNYA.

Baca elok-elok no kalau nak buka pusat perubatan atau nak ambil upah atas bacaan ruqyah walaupun atas nama ruqyah syar'iyyah...

Sheikh Shalih Al fauzan pernah ditanya, "Apa pendapat  Syaikh tentang  orang yang membuka pusat  perubatan dengan bacaan ruqyah?."

Beliau  menjawab, "Ini tidak boleh dilakukan kerana ia membuka pintu  fitnah, membuka  pintu usaha bagi yang berusaha melakukan tipu muslihat. Ini  bukanlah perbuatan  As-Salafush Shalih bahawa mereka membuka rumah atau membuka tempat-tempat untuk  tempat perubatan.

Melebarkan sayap dalam hal ini akan  menimbulkan kejahatan,  kerosakan masuk di dalamnya dan ikut serta di dalamnya  orang yang tidak baik.  Kerana manusia berlari di belakang sifat tamak, ingin  menarik hati manusia  kepada mereka, kendatipun dengan melakukan hal yang  diharamkan. Dan tidak boleh  dikatakan,"Ini adalah orang shalih." Kerana manusia  mendapat fitnah, semoga  Allah memberi perlindungan. Walaupun dia orang shalih maka membuka pintu ini  tetap tidak boleh." 

Banyak manusia  berkeyakinan tentang kekhususan  tertentu yang dimiliki oleh orang yang telah melakukan ruqyah (raaqi), sehingga  mereka mempunyai anggapan (bersikap ghuluw/berlebihan) terhadap raaqi tentang  apa-apa yang dibaca ketika sedang meruqyah. Aslinya dalam syariat Islam adalah  saddu dzari`ah (mencegah bahaya) kerana pekerjaan ruqyah ini kadang-kadang  membuka pintu kejahatan dan kesesatan bagi ahli Islam.

Cara-cara seperti ini  (mengambil ruqyah sebagai mata pencarian ) tidak pernah ada (dasarnya) dari Nabi saw.  dan tidak pula dikerjakan oleh satupun dari sahabatnya, serta tidak pernah  dikerjakan salah seorang dari ahli ilmu dan ahli kemuliaan, walaupun mereka ada  keperluan. Pada dasarnya kita harus mengikuti dan mencontoh mereka (Nabi, para  sahabatnya, ahli ilmu, dan ahli kemuliaan).

Pada dasarnya bila  seseorang menjadikan ruqyah sebagai pekerjaan, ia akan disibukkan oleh urusan ini  dan meninggalkan urusan-urusannya yang lain. Terkecuali bila seseorang tadi  mempunyai pekerjaan dan tidak  menjadikan ruqyah sebagai profesinya serta tidak  membuka pusat perubatan , maka hal itu dibolehkan. Dan dia hanya melayani  masyarakat yang memerlukan bantuannya untuk diruqyah kerana diganggu setan. Dia  niatkan ruqyahnya untuk tolong menolong dalam kebaikan, amar ma`ruf nahi munkar,  memerangi setan dan jin yang mengganggu manusia dan mengharapkan redha Allah  semata.

Dia tidak mengharapkan upah dari manusia dan tidak menetapkan tarif  besar kecilnya dari manusia. Bila di tengah-tengah ia meruqyah ada yang ikut  (maksudnya adalah diberi upah), maka bila ia memerlukan boleh diambil. Dan bila  ia tidak memerlukannya kerana sudah merasa cukup, maka boleh tidak diambil  sebagai sikap zuhud pada apa yang ada di tangan manusia. Kerana pada dasarnya ia  hanya mengharapkan redha Allah dan wajah-Nya serta menolong manusia yang  memerlukan  bantuannya. Melakukan ruqyah dengan niat seperti ini adalah  dibolehkan dan disyariatkan .

Adapun bila ia melakukan ruqyah hanya dipakai  sebagai pekerjaan saja, membuka pusat perubatan  dan memasang tarif yang tinggi serta  tidak ada unsur untuk membantu masyarakat yang memerlukan pertolongannya. Maka  meruqyah dengan niat seperti ini, jelas bertentangan dengan syariat. Wallahu  A`lam Bish Shawab.


HUKUM MENGAMBIL UPAH RUQYAH

Seharusnya Seorang raaqi/ yang meruqyah (berniat) berbuat baik dengan  ruqyahnya untuk manfaat kaum muslimin dan mengharapkan pahala dari Allah  dalam  mengubati umat islam yang sakit, menghilangkan bahaya dari mereka, dan tidak  mengharapkan upah atas ruqyahnya. Tetapi ia menyerahkan perkaranya pada pesakit. Jika mereka memberikan kepadanya melebihi jerih payahnya, ia mesti bersikap zuhud  dan mengembalikannya. Jika upahnya kurang dari haknya, ia mesti membiarkan  kekurangannya.

Syekh Abdullah Al Jibrin berkata, " Tidak ada halangan  mengambil upah atas ruqyah syar`iyyah DENGAN SYARAT kesembuhan dari sakit."

Dalilnya adalah hadits riwayat Abu Sa`id , bahawasanya teman mereka meruqyah  pemimpin suku tersebut setelah ada kesepakatan antara mereka atas upah sekelompok kambing, lalu mereka pun menepatinya.

BAB PERUQYAH SENTUH PESAKIT

Banyak pula di antara peruqyah yang berhadapan langsung dengan pesakit  wanitanya dalam jarak yang sangat dekat. Sehingga mereka meruqyah sekaligus meru`yah (melihat) wanita yang bukan mahramnya dengan puas dan tanpa malu-malu . Padahal Allah SWT berfirman: “Katakanlah kepada kaum mukminin: ‘Hendaklah mereka menahan pandangannya dan menjaga kemaluannya. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala yang mereka perbuat.’ Dan katakanlah kepada kaum mukminat: ‘Hendaklah mereka menahan pandangannya dan menjaga kemaluannya’.”(An-Nur: 30-31).

Banyak peruqyah memegang bahagian tubuh wanita yang diruqyah, walaupun dengan memakai sarung tangan tetapi sentuhannya tetap saja dirasa oleh kedua belah pihak. Dengan bebas, sang peruqyah memegang dan melihat wanita yang sedang menjadi pesakitnya. Bukankah ini pelanggaran yang nyata terhadap syariat ? Apakah mereka tidak takut kepada Allah swt ketika melakukan perlanggaran itu? Jika mereka beralasan bahawa ini dilakukan dalam proses rawatan, maka yang demikian tidaklah tepat kerana ruqyah boleh dilakukan tanpa harus melanggar ketentuan syariat Islam.

Ruqyah bukanlah hujjah untuk menghalalkan segala cara. Ruqyah adalah amalan yang disyariatkan, maka semestinya dipraktikkan tanpa melanggar ketentuan-ketentuan syariat lainnya.

RUJUKAN

(Lembaga Mudzakarah Al Irsyad Al Islamiyyah).

SUMBER  BACAAN LAINNYA:

1. Zadul Ma`ad, Ibnu Qayyim Al Jauziyyah.

2. Fathul  Majid Syarah Kitab Tauhid Syekh Muhammad bin Abdul Wahab.

3. Al Qaul Mufid  Fi Kitabut Tauhid, Syekh Muhammad bin Shalih Al Utsaimin

4. Syarah Kitab  Aqidah At Thawiyyah, Imam Abil Izz

5. Fatwa-fatwa terkini, Imam Baladul  Haram.

6. Aqidah Mukmin, Syaikh Abu Bakar Al Jazaairi.

7. Minhaj Al-Syar`i Fi `Ilaaji Al Massi Wa Al Shura`i.

8. Fataawa Lajnah Daaimah.

9. Alam Jin dan Manusia, Ustadz Abu Umar Abdillah.

10. Fathul Bari, Imam Ibnu Hajar.

11. Shahih Muslim Syarah Imam Nawawi.

12. Idhaahu Ad Dalaalah Fii `Umuumi Al risalah.


No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.