Thursday 10 December 2020

116

 

Assalamualaikum



Moga semua pengunjung blog pokcik ini sihat sejahtera hendaknya. Macam nak tulis surat cinta posting pokcik kali ini. Kali ini pokcik akan kongsikan satu lagi kisah dan semoga menjadi teladan buat kita semua. Ingatlah bahawa dunia hanya suatu tempat persinggahan dan akhirat ialah tempat yang kekal abadi.

Lebih kurang dua minggu lepas pokcik mendapat satu panggilan telefon. Ketika itu pokcik sedang santai berehat maklumlah bekerja pada siang harinya.

Ali: Assalamualaikum
Pokcik: Waalaikumussalam

Ali: Apa khabar? Senyap je.
Pokcik: Alhamdulillah sihat. Biasalah sibuk sikit.

Ali: Sebenarnya saya ada hajat ni.
Pokcik: Hajat apa tu?

Ali: Macam ni. Emak kepada kawan saya ni ada kepelikan.
Pokcik: Pelik macam mana tu?

Ali: Dia dah tua. (Semalam pokcik dapat tahu umurnya lebih kurang 116 tahun). Kerjanya tidur sahaja. Bangun tidur dia akan makan. Lepas tu tidur semula. Dah bertahun-tahun keadaan dia macam tu. Inilah sebab saya telefon kalau-kalau pokcik ada kelapangan.
Pokcik: Anak-anak tak bawa berubat ke?

Ali: Dia dah tak larat. Perawat yang datang ke rumahnya.
Pokcik: Baiklah. Kalau ada kelapangan nanti saya akan usahakan.

Ali: Terima kasih.
Pokcik: Sama-sama.

Lama juga pokcik mendiamkan diri sehinggalah pokcik ada sedikit kelapangan pada dua hari yang lepas. Itu pun selepas Ali menelefon lagi pokcik dan bertanya perihal emak kepada kawannya itu. Pokcik berjanji akan usahakan tetapi pokcik tak mahu pergi ke rumah si sakit. Pokcik juga berpesan kepada Ali agar jangan memberikan nombor telefon pokcik kepada keluarga si sakit.

Jadinya pokcik meminta meminta untuk melihat gambar si sakit. Terkejut pokcik apabila melihat wajahnya yang begitu cengkung seperti tengkorak sahaja. Wajahnya tidak ubah seperti wajah seorang hamba Allah (arwah) yang pokcik usahakan dahulu secara jarak jauh di Terengganu.

Lebih kurang pukul sebelas pagi (di tempat kerja), pokcik usahakan hamba Allah itu. Mengikut pemahaman pokcik, ia berkaitan dengan SAKA. Sesekali gangguan itu berada di kawasan ulu hati dan sesekali di dalam mulutnya. Mungkin gangguan itu bergerak apabila terasa TERANCAM.

Lebih kurang setengah jam selepas itu selesailah ikhtiar serta doa yang pokcik panjatkan kepada Allah. Pokcik berdoa agar dipermudahkan segala urusan kami dan dihapuskan SAKA yang berada dengan hamba Allah itu. Sebaik sahaja selesai usahakannya, pokcik terus menelefon Ali.

Pokcik: Assalamualaikum
Ali: Waalaikumussalam

Pokcik: Alhamdulillah selesai dah saya usahakan. Memang ada gangguan. Lepas ini kalau Allah izinkan, dia akan bangun dan berpesan dengan anak cucu. Selepas itu kalau dia tidur semula, dengan izin Allah dia akan pergi selama-lamanya.
Ali: Terima kasih banyak. Tunggu je laa ye?

Pokcik: In shaa Allah.
Ali: Terima kasih sekali lagi.

Pada pukul 7.32 pagi ini pokcik menerima panggilan telefon daripada Ali.

Ali: Assalamualaikum
Pokcik: Waalaikumussalam

Ali: Terima kasih. Hamba Allah tu dah tak ada. Semalam dia bangun sekejap. Pagi ini lebih kurang pukul 6.00 pagi dia dah disahkan meninggal dunia.
Pokcik: Alhamdulillah, Allah memudahkan urusannya.

Ali: Terima kasih sekali lagi. Nak kira macam mana ni?
Pokcik: Tak ada apa. Pokcik sedekahkan sahaja.

Ali: Alhamdulillah. Terima kasih
Pokcik: Sama-sama.

Begitulah kisah pada kali ini. Moga kita menjadikan kisah ini sebagai pengajaran dan kita ambil iktibar daripada apa yang berlaku. Seandainya SAKA, ia berkaitan dengan perjanjian orang terdahulu. Janganlah kita mengikut jejak mereka. Jadikan kejadian yang berlaku itu sebagai sempadan dan kita haruslah seboleh-bolehnya mengelakkan diri daripada bersahabat dengan SYAITAN. Janganlah seronok dan takjub dengan kelebihan sementara kerana bersahabat dengan mereka... Marilah sama-sama kita sedekahkan bacaan al-Fatihah. Moga arwah ditempatkan dalam kalangan orang yang beriman. Aamiin.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.