Sunday 17 November 2019

MENERIMA SAKA DENGAN RELA

Assalamualaikum..

Kali ini pokcik nak kongsikan kisah menerima SAKA dengan rela. Kisah ini diceritakan oleh sahabat pokcik perihal keluarganya..

Apabila datuknya nak meninggal dunia dia nak mewariskan SAKAnya kepada salah seorang anaknya. Jadinya salah seorang bapa saudara hamba Allah yang bercerita ini sanggup menerimanya.

Datuknya beritahu, kalau nak terima pergi ambil kapak dan lembing (kalau tak salah) di belakang pintu.

Hamba Allah yang ceritakan kisah ini kepada pokcik yang telah mengambil kapak dan lembing itu. Dia dan salah seorang lagi bermain lawan-lawan dengan menggunakan senjata itu. Setelah itu dia mengambil gambar dengan memegang kapak itu. Ternyata kapak itu tiada dalam gambar yang diambil..

Entah macam mana kapak itu dibawa balik ke rumahnya terlebih dahulu. Ketika ayahnya memandu kereta, tiba-tiba radio yang tertutup dan tidak terpasang berbunyi muzik makyong. Dia ada ketika kejadian itu..

Kini, bapa saudaranya yang mewarisi dan juga merupakan seorang tentera amat bangga dengan kapaknya itu. Apabila dia berasa terancam maka dia akan menyeru kapak itu. Automatically kapak itu akan terus tersisip di pinggangnya.

Hutan habis ditebasnya dan laluannya menjadi mudah.. Entah dia tebas atau laluan jadi sendiri ditebas makhluk itu, wallahuaklam..

Itulah serba sedikit perihal SAKA yang menjadikan orang kita taksub akan kehebatannya. Kalau ada SAKA dan sakit memang orang akan berusaha untuk buang. Kalau ada SAKA dan jadi hebat? Inilah sebenarnya ujian keimanan. Moga kita semua terselamat daripada tipu daya syaitan.. Wallahuaklam. Salam hormat

Wallahuaklam..
-POKCIK SEMAN



No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.