Sunday 29 October 2017

BAI'AH DI MEKAH

Image result for assalamualaikum image

Santai pagi. Beberapa bulan  lepas kalau tak salah pokcik berbual dengan abang si sakit yang dikatakan gila itu.. Berbicara tentang amalan dan ilmu yang dia ingin amalkan. Katanya sekiranya ketika berzikir datang cahaya putih, itu jin baik dan sekiranya datang cahaya biru itu jin kafir.. Pokcik diam sahaja...

Petang semalam pokcik berjumpa lagi dengannya. Dia datang untuk berjumpa pokcik lagi sekali.. Kali ini dia menceritakan perihal adiknya, pensyarah yang sakit itu. Katanya dia dah bawa berjumpa dengan seorang perawat. Menurut perawat itu tiada apa jin yang ada padanya. Dia akan mendapat ilmu katanya. Macam tu pulak perawat pun.. Hahahhahaha.

Si abang tadi meminta pokcik check adiknya itu. Katanya kalau jin baik, biarkanlah. Kalau jin kafir musnahkan lah.. Hahahhahaha. Kali ini baru pokcik berbicara kerana sudah ada kena mengena dengan pokcik. Pokcik bagitahunya, tiada istilah jin jahat dan jin baik. Jin Islam yang mengganggu urusan manusia itu bukan jin yang taat pada perintah Allah. Jin itu sudah fasik. Wallahua'lam..

Patutlah dia beritahu perihal jin baik ini beberapa bulan yang lepas. Itu pegangannya. Apabila pokcik tengok mohong-mohong, adiknya mengalami tekanan dan pendapat pokcik ada jin yang mengambil kesempatan. Nampak seperti matanya merah dan berwarna hitam. Wallahua'lam.. Pokcik meminta dia membawa adiknya berjumpa pokcik malam tadi.

Seperti dipersetujui, dia datang malam tadi bersama seorang lagi adiknya. Haih, si sakit tidak kelihatan. Kami hanya berbual. Kata abangnya, adiknya mendapat ilmu pada suatu malam. Haih sebelum tu pokcik dah tanya, dia kata tak belajar apa-apa yang pelik. Hahahhahaha... Katanya ilmu yang dipelajari di Sabah dibuangnya sebelum kembali ke Semenanjung. Dah jadi macam ni barulah satu-satu dibukakan sendiri..

Katanya suatu malam ketika sedang berzikir datang satu cahaya putih. Cahaya itu akhirnya berubah menjadi manusia. Itu permulaannya. Setelah itu beberapa hari kemudiannya dia dibawa ke Mekah untuk dibai'ah. Tudia, pergi dalam mimpi ke dalam khayalan ke pokcik tak mau komen.. Kita sendiri nilaikannya yaa..

Sejak itu dia mula bercakap sendiri. Duduk bersendirian dan macam-macam lagi perlakuan pelik. Mereka terpaksa membawanya balik ke kampung untuk berubat. Perawat yang berjumpa dengan mereka beritahu apa yang pokcik dah catatkan di atas tadi. Perawat itu seolah-olah memberi galakan pula.. Hahahhahaha..

Malam tadi dia tak nak datang ke rumah sahabat pokcik. Pokcik nak usahakan di rumah sahabat.. Kebiasaannya kalau sebut nama sahabat pokcik, laju sahaja dia mengikut. Hihihihi.. Katanya dia tak mahu pergi.. Dia kata pokcik sudah tahu..Tahu apa entahlah. Saja laa jin tu nak perbodohkan orang kot noo. Dia terlepas cakap. Katanya jinnya sudah beritahu.  Kirim salam sahaja pada pokcik katanya.

Hahahhahaha. Boleh jugak gitu. Kata jin baik.. Cahaya putih. Nape pulak tak nak datang bersua kenal. Beramah mesra. Hahahhahaha.. Macam-macam no. Matanya kini dah semakin merah kata abangnya yang seorang lagi yang datang pada malam tadi. Dah macam mata jin yang pokcik ternampak tu dah gayanya.. Hihihihi.. Tak berlaku apa-apa, cahaya putih itu jin baik. Dah jadi macam ni hilanglah lelaki berjubah berseri wajah. Nilaikan sendiri. Wallahua'lam. Salam hormat..